Quick Notice

Hak cipta tidak terpelihara. Anda layak untuk meng'copy' dan meng'comment' sebarang 'post' kami. Powered by Blogger.

Masalah setempat..Handset2..Musyhkilah haza

Sunday, December 20, 2009 | @mirfathirah

Hukum Hand Phone Semasa Solat

Soalan

ASSALAMUA'ALAIKUM UST,

Saya muhammad yusuf surachei b. Abdullah dari kulim, kedah.. Saya adalah saudara baru yang telah convert hampir 4 tahun, saya telah baca beberapa artikel yang telah ust huraikan dalam website ust terutama mengenai isu2 semasa seperti pelaburan internet, asb, dan sebagainya.. Di sini saya ada satu attachment mengenai hukum mematikan hp ketika solat.. Apa pendapat ust tentang perkara ini? Terima kasih.. ..

Jawapan

Wa'alaikumussalam,

Selamat datang ke web saya dan terima kasih atas kesudian membacanya.

Menurut kefahaman saya, hukum mematikan ‘handphone' sewaktu solat jemaah dan solat secara individu adalah wajib (dimestikan).

Ini kerana :-

1) Tegahan dari terpesong minda & hati : Nabi tidak membenarkan umatnya terpesong minda, hati dan wajah semasa menunaikan solat. Tegahan Nabi ini boleh dilihat dari hadith berikut:-

إن الرجل لينصرف وما كتب له إلا عشر صلاته تسعها ثمنها سبعها سدسها خمسها ربعها ثلثها نصفها

Ertinya : " Seseorang yang beransur dari solatnya dituliskan baginya pahala dari persepuluh pahala solatnya, 1/9,1/8, 1/7, 1/6, 1/5, 1/4, 1/3 atau ½ " ( Riwayat Abu Daud dan An-Nasaie , Shohih menurut Ibn Hibban )

فإن هو قام وصلى فحمد الله تعالى وأثتى عليه ومجده بالذي هو أهل وفرغ قلبه لله تعالى إلا انصرف من خطيئته كيوم ولدته أمه

Ertinya : "Sesungguhnya seseorang yang berdiri dan solat serta memuja muji Allah SWT dengan pujian yang selayak bagiNya, serta mengosongkan hatinya bagi Allah SWT kecuali tatkala ia keluar dari dosa-dosanya seperti anak yang baru dilahirkan"( Riwayat Muslim)

المصلي يناجي ربه

Ertinya : "Sesungguhnya seseorang yang sedang bersolat adalah sedang bermunajat dengan tuhannya" ( Riwayat Al-Bukhari, no 413 ; Muslim , no 551 )

فإذا صَلَّيْتُم فَلا تَلتَفِتُوا , فإنّ اللهَ يَنْصِبُ وَجْهُه لِوَجْهِ عَبْدِهِ فِي صَلاتِهِ مَا لمْ يَلتَفِتْ

Ertinya : "Apabila kamu solat, janganlahkamu menoleh (ke sana sini yakni tidak fokuskan pandangan), kerana Allah SWT mengarahkan wajahNya ke wajah hambanya yang sedang bersolat selagi mana hambanya tidak menoleh ke lain" ( Al-Bukhari dan Abu Daud ; fath AL-Bari , 2/304 )

Justeru, difahami dari zahir dan objektif di sebalik tegahan-tegahan ini, kita akan mendapati mesej baginda SAW amat jelas untuk seseorang menumpukan hati dan mindanya kepada Allah SWT semasa solat. Dengan kumpulan dalil-dalil ini saya kira telah cukup untuk menunjukkan kepentingan dan kewajiban menutup hand phone semasa solat.

2) Tegahan dari menganggu ahli jemaah yang lain

Sebagaimana kita fahami, bahawa bunyi handphone ini mampu mengganggu seluruh ahli jemaah yang sedang menunaikan solat. Terutamanya jika ia bermuzik dengan lagu dangdut, pop, rock yang pelbagai maka sudah tentu dosa pelakunya lebih besar.

Keadaan ini dapat difahami dari tegahan Nabi SAW terhadap umat Islam yang datang ke masjid dengan setelah memakan makanan berbau dan busuk. Nabi SAW besabda :-

‏من أكل ثوما أو بصلا فليعتزلنا أو قال فليعتزل مسجدنا وليقعد في بيته

Ertinya : Barangsiapa yang makan bawang putih atau merah (yang tidak dimasak dan kuat baunya) maka jauhilah kami atau disebut : jauhilah masjid-masjid kami dan duduklah ia di rumahnya sahaja( Riwyaat al-Bukhari , no 808 )

Pernah juga diriwayatkan oleh Abu Said Al-Khudri r.a bahawa Nabi SAW pergi beriktikaf di sebuah masjid lalu kedengaran bunyi bacaan al-Quran yang lantang di dalam masjid, lalu Nabi SAW segera menyelak langsir (kerana rumah nabi di sebelah masjid ) lalu berkata " Setiap kamu hendaklah bertutur secara peribadi dengan tuhanmu, justeru janganlah seorang kamu menganggu yang lain dengan meninggikan suaranya semasa membaca al-Quran " ( Riwayat Abu Daud : 1332)

Kesimpulannya, wajib menutup hand phone semasa solat sendirian dan berjemaah. Sekiranya terlupa dan handphone berbunyi, maka wajiblah bergerak sedikit untuk menutupnya.

Pergerakan

Pergerakan ini tidak membatalkan solat kerana ia adalah pergerakan wajib, sebagaimana Nabi SAW mengizinkan untuk membunuh binatang bisa kecil semasa solat. Diriwayatkan

أن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏أمر بقتل الأسودين في الصلاة العقرب والحية

Ertinya : Sesungguhnya Nabi SAW mengarahkan agar membunuh dua binatang bias walaupun ketika solat iaitu kala dan ular (jika ia menghampiri ketika solat) ( Riwayat Ibn Majah, no 1235 )

Hasilnya, jelas kita dapat memahami bahawa wajib juga bagi seseorang untuk bertindak ‘membunuh' bunyi handphone nya yang mengganggu jika berbunyi kerana ia amat berbahaya dan merosakkan ketenangan orang sedang solat, sebagaimana bahayanya kala dan ular.

Sekian

Ust Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

18 Safar 1428 H

Tags: | 0 Komens

Perjumpaan X-Hafiz Klang 09

Friday, December 18, 2009 | @mirfathirah

Mat'am Mu'azzim,18 Dec 09- SAtu perjumpaan bekas pelajar Hafiz Klang telah diadakan bersama dengan ust Hafiz Haneefa di restoran Mu'azim syari' Salam berdekatan dengan Masjidil Haram Madinah. Tujuan perjumpaan yang julung kalinya diadakan adalah untuk mengeratkan silaturrahim yang sudah lama keruh kerana berada berjauhan untuk menuntut ilmu di Madinah. Kebetulan Ustaz Hafiz dapat tawaran diwaktu akhir2 sebelum ketibaan haji oleh Syarikat KSB travel untuk menjadi Guru Agama dan pegawas sepanjang musim haji.

Perjumpaan ini telah dihadiri oleh semua bekas-bekas pelajar yang pernah belajar di Maahad dan Kolej(3 orang pelajar maahad dan 7 orang pelajar Diploma Hafiz). Sesi perjumpaan bermula pada pukul 9.00 malam dan dimulai dengan Taaruf ringkas tentang pengajian masing2 dari pelajar seterusnya ucapan nasihat dan perbincangan semasa mengenai situasi di Malaysia...


Kemudian Majlis di selangi dengan hidangan nasi mandi Hashi dll...(Yang sponsor ust ler hehe)Barakallahu laka... Sebelum mengakhiri majlis perjumpaan ini Ust Hafiz menyampaikan salam dari semua Ust2 dan Ustz2 dari Maahad Hafiz Klang kepada bekas pelajar mereka yang berada di Bumi Nabi Muhammad S.A.W... Wa'alaikumussalam wbr.. Pada keesokkan harinya akan diadakan perjumpaan bersama dengan Imam Masjid Quba' Dr. Imad Zuhayr al-Hafiz pada pukul 9 pagi insyallah berhampiran dengan Masjid dan Maktabah Jami'ah untuk memperkenalkan pelajar2 Hafiz yang berada di Jamiah sekarang..

Akhir sekali saya bagi pihak media mengucapkan jazakallahukhairan kepada Ust Hafiz mengadakan perjumpaan yang ringkas tetapi membawa kenangan...Sampaikan salam kami kepada semua Ust2 dan ustz2 terutama Pengarah Kolej Hafiz, Ust Muhammad Haneefa, Pengetua Kolej, Pn hjh Asemah Muammad Din...Semoga Allah memberkati dan merahmati Antum semua....Wallahua'lam

Berita Disediakan oleh: Amirfathirah Madani09

Tags: | 2 Komens

....كل عام وأنتم بخير......

Thursday, December 17, 2009 | @mirfathirah

Sempena ketibaan tahun MaalHijrah yang telah tiba,aku bersyukur kepada yang Maha pemberi segalanya untuk hambanya
Kesyukuran yang tidak terhingga atas keizinan daripadaNya mengurniakan segala nikmat dalam kehidupan
Mudah-mudahan aku dapat menjadi hamba yang lebih utuh selepas aku jatuh di tepian jalan
Kaulah yang sentiasa memberikan peringatan kepada ku tanpaku sedari
Semoga pada awal tahun Hijrah 1431 yang mendatang silih berganti
aku dapat menjadi hamba yang sentiasa mendengar rintihan dari ummat Nabi Muhammad
Benarlah firmannya:

(والله ولي المؤمنين...)
Buat muhasabah semua sila lihat video ini dengan sepenuh penghayatan dan kutip seberapa banyak pengajaran...Yang buruk jadikan batasan....
Klik di sini:>> What ever I am, I am Leader!!

Tags: | 0 Komens

Belajar Hukum

Monday, December 14, 2009 | @mirfathirah

Assalamualaikum wbr...
Amma ba'du.
Segala yang terkandung dalam Fiqh UZAR selepas ana membaca sepenuhnya sebelum meng'copy' ke dalam blog ana
Mudah2an Allah memberkati Beliau menyampaikan segala hukum yang dipelajari..Dan bermanfaat untuk semua pembaca...
Sekiranya terdapat sebarang cadangan / tambahan / bercanggah ilmu sila postkan dalam post berkenaan...

Tags: | 0 Komens

| @mirfathirah

Tags: | 0 Komens

Kerosakan Akidah ٍSudah Disedari...Mari Berubah...

| @mirfathirah


Pelbagai pantang larang di dalam masyarakat Melayu kita.
Pantang larang ini wujud sejak dari dulu lagi, hinggalah dibawa ke zaman moden serba canggih ini.

Sungguh kuat pengaruh nenek moyang.
Apa yang menjadi masalah adalah pantang larang ini tidak masuk akal atau tidak logik.
Dan lebih marabahaya lagi, pantang larang ini boleh menyebabkan kerosakan akidah tanpa disedari.

Sebagai manusia yang berilmu, seharusnya kita mampu menilai yang mana betul dan yang mana salah.

Hairan...
Bagaimana budak kecil berumur 4 tahun boleh mengenali hantu?
Siapa yang kenalkan mereka dengan hantu?
Adakah ini kesalahan daripada ibubapa?atau pihak media?


Senarai Pantang Larang Mengarut Dalam Masyarakat Melayu :

Pantang Larang Di dalam Hutan

1. Jika sesat di hutan, jangan tidur di tepi sungai, nanti dimakan hantu.
2. Dilarang pegang pokok merah, nanti badan menjadi gatal.
3. Jangan tidur di atas pokok jika sesat, nanti dilapah hantu.
4. Dilarang bercakap besar ketika di hutan, nanti mendapat bencana.
5. Pantang bersiul di hutan, nanti disambar langsuir.
6. Jangan melaung di tengah hutan, nanti disahut hantu.
7. Jika terdengar sahutan, jangan dijawab, dikhuatiri suara hantu.
8. Jangan mengambil batu atau benda ganjil di hutan, takut berpenunggu.
9. Dilarang menegur sesuatu yang aneh atau ganjil dihutan, nanti dirasuk atau dapat malang.



Pantang Larang Kanak-Kanak

1. Dilarang duduk atas bantal, nanti punggung terkena bisul.
2. Tak boleh memotong kuku waktu malam, nanti pendek umur.
3. Dilarang bersiul dalam rumah, nanti ular masuk.
4. Tak boleh jelir lidah, nanti lidah terpotong.
5. Tidak boleh asah pensel hujung dan pangkal.
6. Dilarang mengangkat kaki ketika meniarap, nanti emak mati.
7. Tak boleh menunjuk pelangi, nanti jari kudung.
8. Tak boleh makan dalam gelap, dikatakan makan dengan iblis.
9. Dilarang bermain atau keluar rumah waktu senja, nanti disorok hantu.
10. Tak boleh gigit kain, nanti gigi berulat.
11. Hempedal ayam tak boleh dimakan, nanti susah bersunat.
12. Dilarang bercakap dalam tandas, nanti mata ketumbit.



Pantang Larang Di Sungai

1. Jika nampak air berpusar, jangan hampiri, alamat buaya bergerak atau mengiring.
2. Jika ikan toman membawa anak, jangan melintas di hadapannya, nanti dilompati ke perut.
3. Jika terdengar suara semacam kerbau di tebing sungai, alamat ada buaya mengawan.
4. Dilarang bawa limau purut, nanti dibaham buaya.
5. Jika suara perempuan terdengar waktu Maghrib, alamat hantu pari sedang berpesta.
6. Jika kail disambar gondang (siput besar) , alamat rezeki mendatang.



Pantang Larang Ketika Duduk

1. Tak boleh duduk atas bantal, nanti dapat bisul.
2. Tak boleh duduk atas tangga ketika Maghrib, nanti dirasuk hantu.
3. Tak boleh menggoyang kaki, nanti tak lepas hutang.
4. Tak boleh duduk di beranda tangga, nanti payah rezeki.
5. Tak boleh duduk atas lesung, nanti berkudis dubur.



Pantang Larang Ketika Makan

1. Makan pedal ayam, akan mengantuk ketika bersanding.
2. Makan tidak basuh pinggan, nanti lambat dapat menantu.
3. Makan pisang kembar, akan beranak kembar.
4. Makan waktu Maghrib, makan bersama hantu.
5. Makan sisa anak, anak akan degil.
6. Tidur selepas makan, nanti perut buncit.
7. Makan sambil berjalan, dapat penyakit perut.
8. Bila makan, pinggan tak boleh diletak atas riba, nanti suami diambil orang.
9. Jangan makan nasi di senduk, nanti payah rezeki.
10. Makan bertindih pinggan, akan beristeri dua.
11. Makan telur tembelang, mendapat penyakit barah.
12. Makan dalam pinggan sumbing, dapat anak bibir sumbing.
13. Makan dalam belanga, dapat anak rupa hodoh.
14.Makan berlunjur,akan jadi pemalas.
15.Makan mencangkung, payah dapat rezeki.



Pantang Larang Ke Atas Lelaki

1. Dilarang bersiul dalam rumah, nanti ular masuk.
2. Dilarang kencing atas busut, dikatakan buruk kemaluan.
3. Dilarang mengintai orang mandi, nanti mata ketumbit.
4. Dilarang tidur di tengah padang, nanti emak mati.
5. Dilarang ketawa waktu Maghrib, nanti datang hantu.
6. Kalau tidak tahan berpanas, nanti tunang dilarikan orang.



Pantang Larang Ke Atas Perempuan

1. Dilarang menyanyi di dapur, nanti kahwin orang tua.
2. Dilarang menjahit di badan, nanti tidak lepas hutang.
3. Dilarang memakan leher ayam, nanti leher terkulai di pelamin.
4. Pantang bangun lewat, nanti sukar mendapat jodoh.
5. Dilarang makan nasi kerak, nanti mendapat anak bodoh.
6. Dilarang mencari kutu ditangga, nanti kahwin orang tua.
7. Dilarang mencucuk jarum pada waktu malam, nanti didatangi sial.
8. Dilarang bercermin di depan cermin retak, nanti wajah pucat di malam pertama.
9. Dilarang pakai baju basah, nanti badan naik kurap.
10. Pantang berbual di tangga, nanti dipinang orang di serambi rumah sahaja.
11. Dilarang makan bertindih pinggan, nanti menjadi madu orang.
12. Tak boleh menyapu nasi pada waktu malam, nanti pendek rezeki.
13. Dilarang mengerat kuku waktu malam, nanti datang sial.
14. Dilarang makan berubah tempat, nanti berkahwin ramai.
15. Dilarang meletak pinggan di tapak tangan ketika makan, dikhuatiri nanti akan merampas suami orang.

Banyak lagi pantang larang yang mengarut dalam masyarakat Melayu.

oh, sungguh aku meluat cerita seram,mengarut di televisyen Malaysia.
oh, sungguh aku meluat dengan lambakan cerita indonesia di televisyen Malaysia.

(( إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغير ما بأنفسهم ))

Tags: | 0 Komens

Madinah Banjir!!!

Tuesday, December 1, 2009 | @mirfathirah

Kerja Pembersihan dimulakan

Alhamdulillah ada sahabat2 yang tak pergi haji bule la bergotong-royong bersihkan bilik ana dgn Syakirin..hehe ringkasan beritanya adalah seperti di bawah:gmbr Fathan adi
Kawasan kejadian paip tersumbat

UIM:Madinah-Hujan yang jarang kali membasahi bumi Madinah telah menimpa penduduk Madinah dengan izin-Nya pada tanggal 10 Zulhijjah 1430H sehingga menyebabkan sebuah bilik asrama Blok 1 tingkat 2 no 20 banjir selepas dimasuki air setinggi 5cm. Menurut fakta kesemua pelajar bilik yang baru tiba bagi sesi pengajian 2009 berkenaan tiada di situ kerana berada di Mekah untuk melakukan Haji Islam. SEtiba balik dari mengerjakan ibadah Haji barulah mereka mengetahui kejadian yang menimpa bilik mereka. Mangsa adalah 2 pelajar dari Kenya, 2 Pelajar Malaysia dan seorang dari Nigeria.Kerja Posing jer

Punca utama berlaku banjir di tingkat 2 padahal tiada banjir di tingkat 1.(Musyhkil2...hehe) adalah paip saluran hujan di bilik 20 tersumbat menyebabkan air terperangkap di bilik ini.

Bilik mangsa yang dimasuki air disedari jiran sebelah menyebelah pada malam 10 zulhijjah ketika mereka sedang nyenyak tidur dan salah seorang sedar dari tidur dan melihat air telah menghampiri tilam lalu menyelamatkan semua barang2 yang berharga seperti bagasi, makanan, baju dll...
Akhir kalam...Diucapkan jazakumullah khairan kepada jiran2 dari Malaysia yang telah memberikan bantu bencana( Yang diketuai oleh Afifi dr kuliah hadith,Fathan adi,Helmi Mustapha,Nurafif dll)

Selepas pembersihan
P/s Foto seterusnya sila layari :
http://www.flickr.com/photos/amirfathirah/





Tags: | 0 Komens

HAJI ISLAM

Monday, November 30, 2009 | @mirfathirah

Alhamdulillah selesai Haji Islam untuk diri sendiri.... Rasa kesyukuran yang tidak terhingga kepadaNya
Inilah pengalaman yang tidak dapat dilupakan perit dan getir dalam jalan menuju kepada Allah S>W>T...

Tags: | 0 Komens

KONVOKESYEN KOLEJ HAFIZ 09

Monday, July 27, 2009 | @mirfathirah

iNSYALLAH penulis akan menerima satu lagi sijil Diploma Tahfiz Al-Quran Wal Qiraat dalam satu majlis Konvokesyen & Kualiti Pelajar Cemerlang Maahad Hafiz /Kolej Hafiz Klang

berikut ialah makluman ringkas
Tarikh: 8 Ogos 2009
Hari: Sabtu
Masa: 0830-1300
Tempat: Dewan Hamzah Klang

Sekian untuk Makluman semua

Tags: | 0 Komens

LAST WEEK AT SHELL SSAPS

| @mirfathirah

Alhamdulillah akhirnya tanpa disedari sudah berada dipenghujung persimpangan

untuk meneruskan liku kehidupan yang tidak berapa panjang
mudah2an sentiasa dilindungi Allah S.W.T

Dalam keredhaan dan keberkatan memayungi diri seorang hamba

Maaf dipohon andaikata menguris hati sepanjang amanah yang ana lakukan

Bermula dari menyapu sampah di Forecourt

Sehingga berada di atas Tanker.....

Sekian....

*Monolog penulis sebagai S.A di shell yang berbaki lagi 3 hari... Moga D n T dapat menyentuh hati mereka.


Tags: | 0 Komens

Himpunan Minda Medik 09 & Persediaan Pelajar Ke Luar Negara 2009

Sunday, July 26, 2009 | @mirfathirah

Assalamualaikum wbr...
Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Allah S.W.T yang mengizinkan ana untuk meneruskan coretan pada kali ini setelah lama menyendiri dan sepi dari alam fantasi untuk bekerja di alam yang nyata. Hari-hari yang berlalu moga-moga ana mengharapkan amalan ana diterima dan dikira amal soleh Insyallah...

Alhamdulillah ana berkesempatan dapat menghadiri 2 prog berturut melalui UPL (UnPaid Leave) dari kerja ana untuk Haluan Siswa...Prog pertama ialah Himpunan Minda Medik'09 yang berlangsung pada 25 Julai 09 hari Sabtu bertempat di KHP Bukit Naga.

Prog ini bertujuan untuk menghimpunkan pelajar medik dari luar negara dan persediaan pelajar ke luar Negara pada tahun ini. Pada masa yang singkat ini ana akan huraikan serba ringkas tentang prog ini coz esok nak keje pagi lak huhuuhu.

Prog ini menghimpunkan seluruh pelajar medik dari luar negara yang sedang bercuti pada kali ini. Ini merupakan aktiviti tahunan yang di adakan oleh Kelab Kesihatan Haluan dengan kerjasama HaluanSiswa selaku penganjur baru untuk prog kali ini.

Prog bermula dengan Ice Breaking oleh akhi Syakir (Berbadan Sihat gambar di atas) dengan permainan 'salam semut' dan bulatan kecil & besar ukhuwah(lebih kurang la namanye)hehe.... Seterusnya kuliah pertama yang disampaikan oleh Bro. Norazman selama sejam lebih seterusnya kuliah 2 yang di bentangkan oleh Dr. Zamrin lebih mengkhususkan tentang pengalaman beliau sebagai seorang pakar Bedah ONG(bahasa medik)...

Selesai penyampaian kuliah kedua majlis berhenti rehat makan dan solat zohor. Pukul 2 ptg prog diteruskan lagi dengan bengkel. Peserta dibahagikan tempat mengikut jurusan yang akan diambil di luar negara. ana tergolong dalam kelompok persediaan ke luar negara dalam bidang deeniyah bersama dengan medik mesir dan pelajar medik yang ke bahagian eropah (uk dll). Dalam bengkel peserta di beri peluang untuk mengemukakan sebarang persoalan ataupun masalah yang timbul dalam fikiran mereka apakah cabaran yang bakal ditempuhi apabilaberada di luar negara. Ternyata terdapat berbagai masalah yang telah kami luahkan yang berbeza mengikut negara yang akan kami menimba ilmu ,pengalaman dan sebagainya.
Selepas sejam berdiskus dan membuat solusi setiap kumpulan membentangkan solusi kumpulan masing-masing..

akhir sekali selepas pembentangan di lakukan prog Himpunan minda medik 09 berakhir dan diteruskan dengan riadah ukhuwwah yang dijalankan oleh akhi Syakir sekali lagi... Bermula dengan warm up sebelum game ukhuwwah dimulakan. Game pertama ialah kala jengking ukhuwwah(ana pun tk tau la ukhuwwah pe yg dpt huhu) tpi best gak dan penat.... dapat merasa ukhuwwah dalam kumpulan untuk nak kepit ekor kala jengking pihak lawan plak... dah lame tak bermain dengan sahabt so ana terlebih aktif la sampai semput huhu...maklumla dah lama tk turun pdang.

Sebelah malam plak majlis BBq kambing first time in my life..huhu....Inilah prog paling seronok dan yang ditunggu-tunggu oleh akhi Syakir untuk mencekik kambing...(Kalu nta baca akhi syakir jgn marah ana tau..grau jer)...Alhamdulillah majlis selesai dekat pukil 12 malam..

Esok pagi plak nak pergi SKEMA di UIAM...Bersambung pada post esok malam..Mata dah kuyu..

MEndidik Jiwa HAmba...
Wallahua'lam

*Bagi yang berhajat nk tengok gmbr dan dapatkan gambar sila lawat ke friendster ana: Taip search hdzlh_88@yahoo.com

Tags: | 0 Komens

Jadikan Pendidikan Anak-Anak Sebagai Medan Amal

Sunday, June 28, 2009 | @mirfathirah


Alhamdulillah, dapat juga berkongsi sedikit coretan sebagai perkongsian dalam membangunkan generasi Muslim Mukmin. Lama juga rasanya (Mungkin terlalu lama) blog ini tidak diupdatekan.

Tentunya ada diantara kita yang merasa terbeban dengan tanggungjawab mendidik anak. Kalau kita melihat pendidikan anak-anak ini sebagai proses menyediakan keperluan jasadinya sahaja; beri makan, pakaian, sediakan tempat tinggal dan sebagainya....tentu bebanan ini tidak terasa sangat. Tetapi jika kita melihat penjagaan(beri makan, pakaian dll) itu sekadar pelengkap kepada proses pendidikan anak-anak bahkan yang lebih besar lagi ialah mendidik anak-anak kita hingga mereka mengenal Allah sebagai Rabb dan Ilah hingga mereka merasa perlu untuk tunduk dan patuh kepada Allah SWT serta takut dengan dosa-dosa maka kita akan merasakan tugas mendidik anak ini bukan kepalang beratnya.

Ada beberapa perkara yang saya nak kongsikan disini sebagai mind setting untuk kita mendidik anak bahkan melihat pendidikan anak-anak ini sebagai medan amal. mungkin antaranya ada yang menambah rasa berat kita dengan amanha besar ini dan mungkin ada yang dapat meringankn jiwa kita walaupun tugas dan tanggungjawab ini tetap berat untuk dipikul.


  • Mendidik anak ini adalah satu amanah atau taklif (pertanggungjawaban0 dari Allah SWT.

Anak kita ini adalah amanah Allah yang berada di bawah jagaan kita supaya kita dapat bangunkan jiwa keimanan dan besarkannya sebagai mukmin atau mukminah. jiwa yang terkesan dengan kalimah-kalimah Iman; bila disebutkan nama Allah maka gementar hatinya, bila dibacakan ayat-ayat Allah bertambah imannya dan dia sentiasa merasakan kebergantungan dan kebersamaan dengan Alllah SWT.

  • Anak adalah anugerah Allah SWT.

Anak-anak kita ialah buah kasih sayang, buah cinta kasih dari pertemuan 2 jiwa.Bayangkan kita berumahtangga tetapi tidak ada anak. Ada yang habiskan wang beribu ringgit untuk dapatkan anak, ada yang menunggu bertahun-tahun. Anak kita inilah tempat kita berlindung di hari tua. Doa anak-anak kitalah yang kita nanti-nantikan di alam barzakh nanti dan anak-anak kita jugalah yang kita harapkan menjadi hujjah kepada kita untuk selamat dari azab Allah SWT.

  • Mendidik anak kita adalah Ibadah

Setiap kesabaran yang kita tunjukkan ketika mendidik mereka dicatatkan pahalanya. setiap doa kita untuk mereka akan mendekatkan hati dan harapan kita pada Allah SWT. W#alaupun didikan kita kadang-kadang gagal tetapi setiap usaha kta masih dicatat sebagai ibadah. Kita berusaha tetapi Allah yang menentukan natijahnya.

  • Mendekatkan hati anak kita kepada Allah adalah Dakwah

Dakwah yang memerlukan hikmah dan kesabaran. Dakwah yang mempunyai berbagai tahapan yang menuntut kesabaran dan keyakinan pada janji-janji Allah.

  • Membangunkan Iman pada jiwa anak adalah Tarbiyyah yang berterusan.

Tarbiyyah yang menuntut doa dan perjuangan. Masanya panjang dan jalannya berliku-liku.
by:http://my.opera.com/azmibahari/blog/ (Guruku)

Tags: | 0 Komens

Al-FATIHAH

Thursday, June 11, 2009 | @mirfathirah

Kemalangan Pelajar Kaherah

Written by Mohammad Safwan bin Roslan Wednesday, 10 June 2009 00:00

Dengan namaMu ya Allah, yang nyawaku sentiasa di dalam genggamanNya

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Sedikit makluman terkini berkenaan kemalangan yang melibatkan pelajar-pelajar perubatan Universiti Kaherah. Kelima-lima pelajar ini ketika itu sedang dalam perjalanan pulang dari Ain Sokhna. Pelajar-pelajar yang terlibat :

1. Mohamad Saif Bin Jamaluddin (Tahun 2)
-dalam keadaan stabil

2. Abdul Rahman Bin Ramdzan (Tahun 3)
-masih kurang stabil

3. Muhammad Akram Bin Abd Kadir (Tahun 3)
-masih kurang stabil

4. Muhamad Fitri Bin Tokiran (Tahun 3)
-dalam keadaan stabil

5. Muhammad Ammar Bin Zulkifli (Tahun 3)
- telah pulang ke Rahmatullah


Kelima-lima pelajar tersebut telah dihantar terus ke bahagian kecemasan Hospital El-Arab Suez. Setelah itu, Jenazah Ammar akan diambil oleh pihak kedutaan, manakala baki keempat-empat pelajar sedang dipindahkan ke hospital Faransawi, Kasr El Ainy dan insyaAllah tiba di sini pagi ini.

Saya merayu kepada semua para pelajar PERUBATAN, di Kaherah mahupun di semua cawangan-cawangan yang lain, tidak kira di manapun anda berada, buatlah solat hajat dan doakanlah kesejahteraan kepada mereka khususnya kedua-dua pelajar yang masih tidak stabil.

Akhirnya, mari bersama kita sedekahkan Al-Fatihah buat sahabat kita, Ammar Zulkifli. Semoga Allah golongkan beliau bersama para syuhada' di atas jalanMu ya ALLAH!. Allah lebih menyayanginya dan telah mengakhiri ujiannya di dunia. Buat para sahabat, ambillah iktibar atas apa yang berlaku. Jika kita sedih, maka jadikanlah kesedihan ini jambatan lurus yang lebih dan lebih lagi merapatkan kita dengan Allah! Dan semoga kami juga mengakhiri ujian kehidupan ini dengan pengakhiran yang baik ya ALLAH!

Setakat itu maklumat yang diterima daripada presiden PERUBATAN, Ahmad Wafi Arshad dan beberapa wakil yang masih berada di sana. Maklumat terkini insyaAllah akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.

Wassalam.

Al Faqir ilAllah,

Mohamad Ashraf Mohamad Isa
Timbalan Presiden I
PERUBATAN
mediaPERUBATAN: berita dan kisah penuh akan disiarkan kemudian.
http://perubatan.org/v3/index.php?option=com_content&view=article&id=927:kemalangan-pelajar-kaherah&catid=142:benefits&Itemid=96

c r i e s t z/FRIENDSTER

06/11/2009 1:30 pm
muhammad ammar b zulkifli (amar zul) fs nick 'kalam' student matri batch 11 f0rm 5 2005 telah meninggal kn kite sume pd pagi hari 10 jun 2009 kerana kemalangan. kereta y beliau naiki bertembung dengan sebuah lori di mesir dan akan dikebumikn di penang mungkin pd 13hb jun 09 pgi.. sile la sedekah kn al-fatihah kepade almarhum dan sebarkn lah berite ini kpd y mengenalinya.. sekian dr sy ihsan...

Pemergian yang sukar dicari ganti

Tags: | 2 Komens

Wednesday, May 27, 2009 | @mirfathirah

Tags: | 0 Komens

NEXT LEVEL...DEGREE IN SYARIAH

Friday, May 22, 2009 | @mirfathirah

Alhamdulillah...Kelmarin, 23 Mei 2009 hari jumaat, last paper for subjek paling berat dalam DIPLOMA. Al-Quran 30 juz la... Mengulang nyer sehari so banyak2 bertawakkal la coz tk sempat nak ngulang semua..
Alhamdulillah berjaya juga menempuh peksa tahriri yang menyedihkan....
Sedikit je yang boleh jawab....
Tpi time AlQuran syafawi... Insyallah 40 markah ke atas dah bule dpt daripd 50 mrkh..
Gembira tanda syukur yang tak terhingga sampai nak terlompat... tpi dah xam sorang2 mane nak lompat...segan la...huhu
Blik jer asrama ustzah Rasyidah n teacher tgah duk kemas blik study
Maklumla ari ni bdk baru nak masuk asrama...
Malam tadi plak ada taklimat tuk sume pelajar lama diploma... ana g sekejap jeeeerrr...
Pengarah bg tklimat bertukar jadi ceramah...waktu tu ada part yang menggembirakan ana....
Pengarah buat announcement "3 orang nama pelajar hafiz dah ada dalam sesi pengambilan pelajar baru Universiti Islam Madinah"
Alhamdulillah.....ana bersyukur sangat3 Allah memilih ana untuk pergi menadah ilmu di bumi barakah....
Mudah2an Alaah membalas jasa kepada semua yang telah berdoa dan berusaha untuk memasukkkan ana ke UIM walaupun itu bukan pilihan utama coz ana mane layak ke sana...
Betul cakap warden ana Ust DD. Kadang2 apa yang kita inginkan dan hajat sangat Allah bukakan pintu peluang kepada kita supaya kita bule memilih yang terbaik...
Maha suci Allah yang memberi peluang yang terbaik untuk kita lebih jauh dari pemikiran akal fikiran kita....
Begitulah...Skang ni duk kat umah bujang s.4 shah alam dengan kire...
tunggu nak masuk keje bulan 6 ni...
Isnin ni plak pergi kem dengan bdk2 baru kat Hulu Langat....sampai hari rabu.. khamis rhat jap....jumaat tgok dlu nak masuk keje ke tk..Mudah2an Allah memberi petunjuk yang terbaik untuk ana....
OK thats all for today!!!
wASSALAM

Tags: | 0 Komens

KISAH REALITI

| @mirfathirah

Saya ingin berkongsi cerita ini dengan anda semua
mengenai sikap segelintir orang Melayu kita atau
lebih tepat lagi orang Islam di Malaysia ....

Kejadian benar ini berlaku di Carrefour Wangsa Maju
beberapa hari lepas. Seorang pemuda Islam yang
berkerja sebagai 'cashier' di pasaraya tersebut telah
menumbuk seorang lelaki cina.

Ini berlaku kerana ketika pemuda cina tersebut sedang
membayar harga barangan, pemuda Melayu ini telah
menegur pemuda Cina ini mengenai gambar baju yang
sedang di pakai oleh pemuda cina tersebut. Gambar itu
ialah seekor babi yang sedang memakai
serban di samping seekor anjing yang memakai tudung
lambang agama Islam. pemuda Melayu itu bertanya gambar
apakah yang sedang di pakai
oleh pemuda cina tersebut.

Dengan rasa bangga dan tidak bersalah, pemuda Cina itu
terus menjawab sambil menunjuk ke arah gambar bajunya
dengan mengatakan babi yang memakai serban itu ialah
Muhammad dan anjing yang memakai tudung itu ialah
Khadijah.

Mendengar jawapan lelaki tersebut, pemuda Melayu ini
dengan tidak disangka2, menumbuk muka si Cina
tersebut.

Huru hara lah suasana di carrefour itu. Kemudian
pemuda Cina itu memaki hamun lalu datanglah Manager
Carrefour yang juga beragama Islam lalu memecat lelaki
Melayu tadi. Apa yang di lakukan oleh Manager
Carrefour tadi adalah sa tu etika yang patut di
contohi kerana, menumbuk org sesuka hati memanglah
salah...

Tapi malangnya, Manager tersebut bukan hanya memecat
pemuda Melayu tadi yang sedang mempertahankan akidah
agama Islam, tetapi turut memaki hamun pemuda
Melayu itu dengan kata2 kesat. Pemuda Melayu ini
pulang dengan keadaan hampa. Bukan kerana di pecat,
tetapi turut di maki hamun oleh saudara seislam yang
di sangkanya akan turut manjaga maruah orang Islam
selepas dihina oleh laki Cina tadi.

Sekarang ni pemuda Melayu ni sedang menunggu untuk di
saman oleh Cina tersebut. Beliau bukan takut malah
tidak sabar2 untuk menunggu disaman oleh Cina tersebut
kerana beliau ada alasan yang kukuh kerana bertindak
demikian.

Pengajarannya, sikap pemuda Melayu tadi memang patut
di contohi kerana ingin menegakkan agama Islam. Pada
anda, berhati2 la..kerana saya percaya, tshirt yang di
pakai oleh Cina tadi adalah salah satu strategi orang2
kafir untuk menjatuhkan maruah Islam.

pOST BY: Laman Islami

Tags: | 0 Komens

Kembali Pada-Nya

Thursday, May 14, 2009 | @mirfathirah


Disaat musim peperiksaan macam-macam yang berlaku. Tapi musibah ini mengingatkan ku untuk bersedia kembali pada-Nya. PEmergian Ummi Halimaton pada petang 14 Mei meninggalkan 1001 kenangan manis dan sukar untuk dilupakan oleh setiap anak didiknya sepanjang beliau berada dalam kancah pendidikan di MATRI.

Pendidik, Mendidik dan dididik bukan mudah untuk dikecapi oleh semua orang .Hanya yang menyedari akan kehidupan sebenar yang sanggup berada dalam realiti ini.
Penulis berdoa kepada Rabbul Jalil agar al-Marhumah di tempatkan dikalangan orang-orang yang berjiwa mukmin DAN SOLEH iNSYALLAH.

Semoga kembalinya al-Marhumah akan melahirkan lebih 10 orang yang berjiwa Ummi dalam dunia ini untuk meneruskan didikan Islam.

Untuk itu penulis akan publishkan seberapa banyak coretan kenangan oleh setiap anak didiknya yang penulis ketemu.
sekadar gambar hiasan

Patutlah...malam tu..
umi beria-ia mengajakku makan nasi..
Patutlah ...
umi bersungguh-sungguh masak lauk tambahan untukku..
tapi..aku makan sedikit...umi suruh makan lagi..namun. .kataku..
"ana dah kenyang umi"..
Patutlah..
Tatkala aku datang...umi berkata..."rajin datang tengok umi"..
patutlah..
umi beria-ia mntk tlg membuka laptopnya..katanya "umi dah terlupa wajah cucu umi"
umi nak tgk sgt cucunya...
patutlah...
umi cakap umi nak pergi umrah tahun ni...emmm..umi kena tulis apa yang umi nak doa untuk kami...
sebelum balik....biasanya. ..
aku masih sempat bergambar dengan umi setiap kali datang menziarahinya. .
tapi...hari tu..tak teringat nak bergambar dengan umi...
Segala-galanya. ..
masih segar di ingatan...2 hari sebelum umi dimasukkan ke hospital...
semoga rohnya dicucuri...al- Fatihah..
Umiiiiii.... ......pesananmu akan sentiasa menjadi bekalan hidupku..Insya Allah..

Ditulis oleh: qatrun nada Date: Thursday, May 14, 2009, 9:44 PM

Dia hanya pergi lebih awal dari kita.

Kita akan menyusulnya.

Maka hargailah umur yang ada.

Jangan rasa kita ini jauh untuk menyusulnya.

Dan redhailah pemergian Ummi..

Dia hanya HAMBA, yang terikat dengan kekerdilan sebagai ciptaanNya..

Kita hanya HAMBA, yang perlu meneruskan kehidupan sebagai ciptaanNya.

Tiadalah kasih sayang ALLAH itu, sama atau kurang sedikit pun dari kasih sayang kita. Kasih sayang ALLAH kepada hamba-hambaNya lebih besar, luas dari kasih sayang kita kepada hamba-hambaNya.

Maka, bersedihlah. Kerna itu fitrah manusia. Tetapi bersedihlah seadanya, dalam keadaan redha kepadaNya.

Sekadar selitan peringatan untuk diri.

Agar tidak tenggelam dalam fantasi rintihan hati.

Jauh, memang mendera kalbu ini.

Tapi dekat, pun tidak akan mampu mengubah takdir ILAHI.

Di sisiNya segala ilmuNya. PadaNya tersembunyi segala hikmahNya.

Kita hanya HAMBA.

maka hiduplah seadanya sebagai ciptaanNya.

Jangan lupa, bahawa kita akan menyusul Ummi juga.

semoga ALLAH rahmati Ummi.

" Bila waktu memanggil, teman sejati hanyalah amal, bila waktu terhenti, teman sejati tinggallah sepi"

~seorang anaknya...

From: Hilal Asyraf yahoo.com>Thursday, May 14, 2009 10:05:07 PM

di MATRI dahulu..
Ummi sentiasa disamping kami
mendidik anak2 debat beraksi
berbicara setajam pedang yang berkilau
mendengar rintihan dan keluhan
dengan seraut senyum dan tabah
terusan mengolah deria pancaindera kami
hingga berjaya tiba di puncak
Agung MATRI serata Malaya
sebulan yang lalu..
saya panjangkan rindu dengan panggilan telefon
ummi tetap seperti dulu
sentiasa bertanya khabarku
bertanya bilakah kesempatan hadirku ke wakafan MATRI
sempat jua bertanya tip2 untuk anak2 debat kini
yang sedang melangkah ke puncak lagi
di akhir panggilan..
ummi mengujari maaf andai tidak berjumpa lagi
tanpa sanubari in terhidu kelainan ini
Kini..
ALLAH memanggilmu dahulu
pulang ke hadrat ILAHI
membawa amal, jasa dan bakti
sebagai perhitungan yang sedia tertulis
pada kalam ILAHI
menjadi peringatan dan muhasabah insan
yang masih menghirup udara percuma ini
namun..
ku tetap rasa kehilangan
ibu kedua yang ku sayang
mendidik dan mengasuh ku menjadi insan
mengajari ku tentang berbagai bidang
buat pedoman kehidupan
Ummi..
insyaallah akan ku cuba laksanakan harapanmu
agar sentiasa terus berada di puncak
terus mencorak awanan berarak
menjadi teduhan nyaman
pada insan memerlukan..
Terima kasih UMMI..
Anakmu..
Azrul Yunus

Tags: | 0 Komens

TUNAI HAJAT BERTAMBAH DEKAT!!

Friday, April 10, 2009 | @mirfathirah


Di kesempatan ini ana ingin sampaikan hajat sahabat ana untuk mempromosikan 2 buah novel keluaran pertama Beliau iaitu NOvel VT dan Siri montivasi LAngit Ilahi...

Pada hal ana belum baca tapi ana dapat rasakan bahangnye untuk membaca lebih-lebih lagi novel VT yang diadaptasi dari pengalaman sebenar penulis terhadap sukan kegemaran Beliau iaitu bola tampar...


Selain itu Novel VT ini boleh dijadikan sebagai titik permulaan pintu kejayaan kepada seseorang terutamanya untuk sebuah TEAM dalam mana-mana sukan yang diceburi.... Ditambah pula dengan kecintaan yang melimpah kepadaNya dalam kita bersukan menambahkan lagi spirit untuk meneruskan dakwah bagi yang bergiat aktif di sekolah seterusnya IPT. Mungkin lepas ana baca Novel VT ini ana akan ulas banyak lagi Kelebihan Bersukan menurut Islam berdasarkan dari Novel VT ini....

Semoga Novel VT mendapat tempat di persada Novel Islamic the best seller setaraf dengan Novel Ayat-Ayat Cinta...

Tapi bagi ana Inilah Novel Islamic yang terbaik kerana menitikan ciri-ciri kecintaan kepada Allah yang meletakkan kejayaan seseorang dalam apa jua keadaan...


Selawat dan salam kita kepada Nabi junjungan yang telah mendidik kita walaupun kita tidak bertemu dengan Baginda tetapi kita dapat merasai kehadiran baginda seolah-olah kami menerima apa yang dikatakan oleh baginda walaupun selepas 1430 tahun yang lampau.


Maka saat ini lahirlah seorang Penulis Novel termuda yang merasai kehadiran baginda Rasulullah s.a.w sehingga dapat menghasilkan novel berdasarkan penghayatan hidup beliau mengerti Islam satu cara hidup.

Tiada alasan kepada pembaca yang tidak berminat dengan Kegiatan sukan. Di sini saya sertakan buktinya:


kata-kata Dr Amida Abdulhamid,
“Saya tidak faham sangat tentang sukan, tetapi apabila baca VT, saya dapat faham. Barulah saya tahu apa yang dinamakan ‘digging’, ‘setting’ dan lain-lain dalam bola tampar. Dia (Hilal Asyraf) dapat menggambarkan permainan bola tampar hingga kita boleh ‘nampak’ depan mata.”

Novel ini juga menyediakan beberapa gambar, untuk menjelaskan beberapa teknik dalam bola tampar, untuk membantu anda membayangkan perjalanan permainannya.


Untuk lebih mengenal Kupasan yang ingin digarapkan dalam kedua-dua novel ini sila lawati:



Sekian Wsalam

Tags: | 1 Komens

REFRESH OUR IMAN::

Wednesday, April 8, 2009 | @mirfathirah

sekadar gambar hiasan


Kesungguhan Dalam Beramal


Muqaddimah

Apa yang dikehendaki oleh Islam daripada penganutnya ialah membentuk umat yang soleh untuk menjadi Khalifah dan memakmurkan muka bumi, agar dengan itu ia menjadi umat yang terpelihara identitinya dan memuliakan diri ke merju jaya. Itu tidak akan dapat dicapai kecuali dengan memiliki sikap positif dan bersungguh-sungguh.


Ia hendaklah bermula dengan dirinya, kemudian berpindah posisi daripada kedudukan pengkritik kepada kedudukan penyumbang yang menggerakkan agenda dan mengepalai urusan dengan penuh keyakinan diri dan kepergantungan kepada Allah tanpa mengendahkan segala halangan atau terpengaruh dengan desakan orang awam.


Makna kesungguhan

Kesungguhan (jiddiyyah) lawan kepada perkataan olok-olok, bermudah-mudah, lemah dan lembap. Ia bermaksud: "melaksanakan tanggungjawab syarak dan dakwah serta-merta, cekal, berterusan dengan menggunakan semaksimum mungkin kebolehan yang ada, tanpa mempedulikan halangan atau mencari alasan untuk tidak melakukannya".

Sejarah telah diwarnai dan dipenuhi oleh orang-orang yang bersungguh-sungguh. Bukan oleh orang-orang yang santai, berehat-rehat dan berangan-angan. Dunia diisi dan dimenangkan oleh orang-orang yang merealisasikan cita-cita, harapan dan angan-angan mereka dengan jiddiyah (kesungguhan) dan kekuatan tekad.


Namun kebatilan pun dibela dengan bersungguh-sungguh oleh para pendukungnya, oleh kerana itulah Ali bin Abi Thalib ra. menyatakan: "Al-haq yang tidak diurus dengan baik akan dikalahkan oleh Al-bathil yang diurus dengan baik".


Ketika Allah menyuruh Nabi Musa as mengikuti petunjuk-Nya, tersirat di dalamnya sebuah pesanan abadi, pelajaran yang mahal dan kesan yang mendalam:
"Dan telah Kami tuliskan untuk Musa pada luh-luh (Taurat) segala sesuatu sebagai pelajaran dan penjelasan bagi segala sesuatu; maka (Kami berfirman): Berpeganglah kepadanya dengan teguh dan suruhlah kaummu berpegang teguh kepada perintah-perintahnya dengan sebaik-baiknya, nanti Aku akan memperlihatkan kepadamu negeri orang-orang yang fasiq".(QS. Al-A’raaf (7):145)

Jiddiyah ini juga nampak pada diri Nabi Ulul Azmi (yakni Nuh, Ibrahim, Musa, Isa, Muhammad yang dianggap memiliki azam terkuat).


Dakwah berkembang di tangan orang-orang yang memiliki kesungguhan dan semangat juang yang tidak pernah pudar. Ajaran yang mereka bawa bertahan melebihi usia mereka. Boleh jadi usia para mujahid pembawa misi dakwah tersebut tidak panjang, tetapi cita-cita, semangat dan ajaran yang mereka bawa tetap hidup sepeninggalan mereka. Apa ertinya usia panjang namun tanpa isi, sehingga boleh jadi biografi kita kelak hanya berupa 3 baris kata yang dipahatkan di nisan kita : ‘Si Fulan lahir tarikh sekian-sekian, mati tarikh sekian-sekian’.


Syarat-Syarat Jiddiyah (Kesungguhan) Dalam BeramalSyarat-syarat Jiddiyah dalam beramal memiliki lima syarat:1. Al-Istijabah al-Fauriyah (Menyahut dengan segera)2. Al-Azmul al Qawiy (Kesungguhan yang kuat)3. Al-Mutsabarah (Tabah dan istiqamah)4. Taskhirul kulli imkanaat (Mengerahkan seluruh potensi)5. Mughalabul ‘adzar (Dapat mengatasi segala permasalahan yang dihadapi)

Al-Istijabah al-Fauriyah (Menyahut dengan segera)Pendakwah sejati adalah ketika mendapat tugas dan mendengar perintah dari pihak kepemimpinan atau dari murabbinya akan menyahut dengan cepat tanpa ragu-ragu dan berkomentar, kerana ia memahami bahawa tugas dan perintah yang datang dari kepimpinan adalah untuk segera dilaksanakan, bukan untuk didiskusikan. Kerana ia sama-sama berkongsi wawasan, visi dan misi organisasi.

Demikianlah para sahabat Nabi s.a.w memahami perintah ketika turun ayat yang mengharamkan khamar (Al-Maidah 3: 90) dan perintah kewajiban menutup aurat (An-Nur 24 : 31). Begitu para muslimat sahabiyat mendengar perintah menutup aurat ketika di pasar, mereka langsung menarik kain kudung untuk menutup kepala dan dada mereka tanpa ragu-ragu dan berkomentar.

Al-Azmul Qawiy (Kesungguhan Yang Kuat) Aktivis dan anggota dakwah harus memiliki semangat dan kesungguhan yang kuat, kerana amanah yang dipikulnya sangat berat. Di antara doa Rasulullah s.a.w ialah:
“Ya Allah aku berlindung kepadaMu dari ketidakberdayaan dan malas, aku berlindung kepadaMu dari sifat penakut dan kikir, dan aku berlindung dari hutang yang membelenggu dan tertindas oleh orang zalim”

Al-Mutsabarah (Tabah & Istiqamah)Kerja da’wah adalah kerja besar yang tidak akan berakhir kecuali dengan kematian. Perjalanan dakwah penuh dengan ujian, cubaan, tentangan dan rintangan. Tidak ada yang sanggup menjalaninya kecuali orang-orang yang telah menjadikannya tugas pokok dan utama yang tidak boleh dikalahkan dengan kegiatan apa pun, keberlangsungan dakwah dan keberhasilannya menjadi fokus perhatiannya, seperti yang telah dicontohkan oleh Rasululllah s.a.w. Baginda tidak pernah lemah semangat dan putus asa, tidak pernah menyerah atau mundur.

Ketika pembesar kafir Quraisy memusuhi dakwah, serta mengancam untuk menghabiskan nyawanya, baginda berkata:“Demi Allah, sekalipun mereka dapat meletakkan matahari di samping kananku dan bulan di samping kiriku, agar aku meninggalkan dakwahku, nescaya aku tidak akan berhenti berdakwah dan meninggalkannya sehingga Allah memenangkannya atau aku mati di jalannya.”

Para sahabat generasi terbaik yang langsung di bawah asuhan madrasah Rasulullah s.a.w, telah meneruskan misi perjuangan rasul mereka. Mereka berdakwah dengan meninggalkan kampung halaman, tanah air, isteri, anak dan harta benda sehingga panji Islam berkibar di seluruh dunia. Kehidupan mereka adalah jihad yang tidak henti-henti dan pengorbanan yang tanpa batas dalam membela Islam.

Taskhir Kulli Imkanat (Mengerahkan Seluruh Potensi)Dakwah menuntut para aktivis dakwah mengerahkan seluruh potensi yang dimiliki berupa pemikiran, harta, waktu, tenaga, jiwa dan raga. Sehingga tidak ada potensi yang dimilikinya kecuali telah diberikan untuk kepentingan dakwah.

Saat ini sebahagian besar aktivis masih belum mengerahkan tenaga yang maksima dalam memperjuangkan dakwah.

Kita baru memberikan sebahagian dari sisa potensi untuk dakwah, sisa baki waktu, sisa fikiran, sisa tenaga dan sisa harta. Sehingga hasilnya pun belum terlihat nyata.

Mughalabatul ‘Adzar (Dapat Mengatasi Segala Permasalahan Yang Dihadapi)Amanah dakwah hanya dapat dipikul oleh orang-orang yang memilih azimah yang tinggi, bukan orang yang memilih tujuan yang rendah, senang dengan hidup santai dan memiliih istirehat dan hidup tidak mahu susah.

Dakwah hanya dapat dikerjakan oleh orang yang dapat mengatasi uzur (masalah) bukan pandai membuat keuzuran diri, berusaha semampu mungkin untuk terus aktif di medan perjuangan dan memberi sumbangan yang terbaik untuk amal Islam dan dakwah.

Salah satu contoh sahabat yang bernama Amru bin Jamuh, seorang tua renta yang kakinya pincang dan matanya buta. Tatkala mendengar seruan jihad ia langsung menyatakan keinginan bergabung ke dalam barisan para mujahidin, walaupun ketiga orang anaknya melarang bapa mereka untuk ikut serta dalam jihad, dengan alasan mereka sudah mewakili keluarga dan beliau sudah sangat udzur untuk tidak ikut jihad. Tapi apa komentarnya? Amru berkata masalahnya adalah syurga Allah. Apakah kamu wahai anak-anakku dapat memberikan jaminan syurga bagiku?


Hingga akhirnya ia mendapat restu dan doa dari Rasulullah s.a.w: “Ya Allah masukkanlah ia ke dalam syurga dengan kakinya pincang”

Penutup

Akhir kalam, mari kita sirami hati dan jiwa kita dengan beberapa potongan ayat-ayat Alla swt. dengan harapan akan tertingkat jiddiyah kita dalam beramal dan melaksanakan tanggungjawab dakwah dan tarbiyah.

Firman Allah Subhanahuwata’ala bermaksud:“ Dan bersegeralah kamu semua kepada pengampunan dari Tuhanmu dan bersegeralah untuk mendapat syurga yang lebarnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa. “( Surah ali Imran : 133 )

Firman Allah Subhanahuwata’ala bermaksud:“Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap sedia dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.”(Surah ali-Imran : 200 )

Firman Allah Subhanahuwata’ala bermaksud:“Apakah kamu menyangka kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu?. Mereka ditimpa malapetaka dan kesengsaraan serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya : Bilakah lagi datangnya pertolongan Allah?. Ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.”(Surah al-Baqarah : 214)

Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam sentiasa merangsang, menggesa dan mengingatkan sahabatnya supaya bekerja bersungguh-sungguh dan sentiasa iltizam dalam melaksanakan perintahnya.

Sabda Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam (bermaksud): “Adakah kamu menunggu hingga kekayaan yang terancam atau papa kedana atau sakit yang tidak ada harapan sembuh atau tua yang nyanyuk atau maut yang datang menjenguk atau dajal terkutuk hendak di tunggu atau Hari Qiamat, maka Hari Qiamat adalah ujian yang sangat pahit.”

Tags: | 0 Komens

SAAT KEMATIAN: Mana pilihan kita?

Sunday, April 5, 2009 | @mirfathirah




Assalamualaikum wbr


Sekadar coretan sesaat


PAda hari Jumaat bru2 ni ana pergi temuramah dengan imam kedua ke ketiga masjid negeri Selangor Shah Alam MSSAASS pasal kertas projek Sem 6 Tentang qiraat di Malaysia....


Memandangkan Ustaz Farhan tk berapa pakar bidang Qiraat ana usulkan soalan berbentuk pandangan seorang ustaz la..


Pendekkan cerita dalam kuapasan antara yang terakhir hati ana tersentak ialah "Ramai yang menghafal al-Quran tetapi sejauh mane kita betul-betul mengamalkannya. Melainkan sedikit sahaja. Dan dalam al-Quran ada berfirman yang mafhumya ahli Am ataupun ahli Khas?"


Ana terfikir kita sebagai seorang muslim yang hafal Al-Quran adakah tergolong dalam golongan khas? Ustaz Farhan tambah lagi: "Di saat kematian kita yang mane kita hajati? adakah mayat kita ketika di dalam kubur mayat kita reput dan wangi ataupun mayat kita tak reput tetapi penuh dengan kebusukan".


MAna yang kita pilih?


Sama-sama renungkan sejauh mana amalan kita sebagai bekalan kita meneruskan perjalanan dalam kehidupan seterusnya


Fikirlah sendiri>>>


Wallahua'lam


Tags: | 0 Komens

Palestine, More than today

Tuesday, February 17, 2009 | @mirfathirah

WE WILL NOT GO DOWN (Song for Gaza)

28 01 2009

palestine
WE WILL NOT GO DOWN (Song for Gaza)

(Composed by Michael Heart)
Copyright 2009

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they’re dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who’s wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

from: Published by Khalid al-Walid

Tags: | 0 Komens

What the meaning of FIKRAH ISLAM- by Abu Umar

| @mirfathirah

FIKRAH ISLAM

Fikrah Islam atau fikrah kita ialah ajaran Allah, yang lengkap, yang sempurna, syumul dan merangkumi seluruh kehidupan mukmin.
Inilah Islam, Addeen yang ditanzilkan atau diturunkan oleh Allah dan dibawa oleh Rasulullah S.A.W dan dilaksanakan di zaman awal. Allah Taa’la telah menjelaskan dan menegaskan tentang kesempurnaan Islam di dalam FirmanNya :
اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتى ورضيت لكم الإسلام دينا

Oleh kerana Dienul Islam telah sempurna maka kita tidak boleh menambah atau mengurangkannya, begitu juga kita tidak boleh mengambil sebahagian dan meninggalkan sebahagian yang lain.
Hendaklah kita sedar bahawa kita adalah pengikut dan penganut Dienul Islam dan mengakui sebagai hamba Allah, dan kita bukannya pencipta Dien. Oleh yang demikian kitalah yang perlu menyesuaikan diri dengan Islam dan bukannya Islam itu harus bersesuaian dengan selera kita, kehendak kita dan kemahuan masyarakat seperti firman Allah:
وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ

“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini ,nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah.Mereka tidak lain hanya mengikuti prasangka dan mereka tidak lain hanyalah berdusta terhadap Allah.” (Al-an’am-116)
FOR MORE PLEASE VISIT:
http://azmibhr.wordpress.com/

Tags: | 0 Komens

PENGEDAR DI TERENGGANU

Sunday, February 15, 2009 | @mirfathirah

KahfiStudio.wordpress.com

Assalamu’alaikum wbt,
KahfiStudio merupakan sebuah hasil usahasama rakan-rakan dari HaluanSiswa Nasional yang mahu melihat HaluanSiswa untuk pergi lebih jauh dalam menyebarluaskan Dakwah Islamiyah kepada setiap hati-hati warga kampus. Oleh yang demikian, faktor pendanaan amatlah penting dalam melancarkan sesuatu program. Menyedari hal ini, kami memulakan projek ini dengan harapan ia boleh menjadi penyumbang kewangan kepada HaluanSiswa Nasional dalam rangka untuk berdiri di atas kaki sendiri.
fOR READ MORE VISIT:
http://www.kahfistudio.wordpress.com

Bagi sahabat dan sahibah yang belajar @ tinggal @ bekerja di kawasan Terengganu yang berminat untuk membeli produk keluaran HAluan siswa yang pertama bule memesan melalui ana dengan menghantarkan pesanan melalui email ana hdzlh_88@yahoo.com atau SmS sahaja no ana 0133566329.

Untuk melihat Catalog sila lawat branch kahfistudio at:
http://www.kahfistudio.wordpress.com/produk/

MEMBELI SAMBIL MEMBINA

Tags: | 0 Komens

AKADEMI IMAM TERAWIH 2009

Friday, February 13, 2009 | @mirfathirah

Sejarah Baru Kerajaan Negeri Selangor'09


Kolej Hafiz, 15 Feb.-ALHAMDULILLAH buat pertama kalinya Kerajaan Selangor telah mengadakan satu program untuk memartabatkan para huffaz dengan mengadakan Akademi Imam Terawih Negeri Selangor Tahun 2009 pada hari ini BErtempat di Conference Hall Masjid Sultan Abdul Aziz Shah Shah Alam yang bermula pada pukul 10.00 sehingga pukul 12.00 sebentar tadi.



Bacaan Pembukaan Oleh FINALIS AQ'06 Ust. Mohd Shukri Ali


Acara yang julung kalinya diadakan telah diilhamkan oleh YB DAto' Hasan Ali (Exco Kerajaan Selangor) sebagai penyandang Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam melalui perbualan ringkas beliau bersama dengan Imam Besar Masjid Negeri Ustaz Hj. Ahmad Mustafa Bin Sidin Al-Muqri di dalam lift untuk menyatakan hasrat beliau untuk di jadikan realiti. Maka dengan dorongan itulah yang membawa kepada penganjuran Akademi Imam Terawih N. Selangor 2009.


Ucaptama oleh Pengarah Akademi Imam Terawih'09


Akademi ini di sertai oleh beberapa buah tahfiz seluruh Negeri Selangor seperti Ma'had Hafiz Klang, Darul Quran dan beberapa institusi tahfiz swasta yang lain. Seramai lebih 130 peserta yang menjadi pilihan Allah telah mempersembahkan bacaan dalam solat yang dihakimi oleh panel-panel yang terdiri dari Ustaz-ustaz yang berpengalaman. antaranya ialah Imam Masjid Negeri sendiri iaitu Ustaz hj. Ahmad Mustafa(Gambar atas), Ustaz Mohd Shukri Ali (Finalis Akademi al-Quran 2006) merangkap Imam Masjid Negeri dan beberapa orang lagi yang berpengalaman dalam bidang al-Quran.

Peserta Akademi Imam Terawih ketika ditemuduga


Pada minggu ini semua peserta akan memasuki peringkat saringan yang akan menentukan pemilihan seramai hanya 60 orang peserta untuk dipilih mengikuti kursus sekali sebulan untuk memantapkan tajwid, fasohah, taranum dan beberapa kretiria untuk menjadi seorang Imam yang berkebolehan mempersembahkan bacaan kepada masyarakat di setiap masjid di Selangor.

60 peserta yang terpilih untuk mengikut kursus seterusnya akan diumumkan melalui surat yang akan diposkan pada minggu depan mengikut institusi pengajian ataupun kepada individu yang berdaftar dibawah persendirian. Peserta yang layak juga untuk mengikuti kursus seterusnya akan diberikan elaun pengajian sebanyak RM50 sebagai wang saku selama mereka mengikuti kursus yang akan diadakan pada sebulan sekali bermula pada pukul 8 pagi sehingga pukul 12 tengahari yang akan dikendalikan oleh panel-panel hakim sendiri.


43 Peserta dari Ma'had Hafiz Klang yang menyertai Akademi Imam Terawih



Pihak penulis ingin merakamkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga diatas penganjuran Akademi Imam Terawih 2009 ini kepada Exco Kerajaan Negeri Selangor Dato' Dr Hasan ALi . Semoga dengan adanya acara seperti ini dapat menaikkan martabat para huffaz untuk mengetengahkan Generasi al-Quran yang akan dipimpin oleh belia-belia Islam. Aktiviti ini juga wajar diikuti dan diteladani oleh setiap kerajaan di seluruh Negeri di Malaysia dalam rangka untuk mengangkat al-Quran ke martabat yang tertinggi.-bro_Hdzlh-JAm 15.51- Kolej Hafiz-

Tags: | 0 Komens

Jemaah ATAU Islam??

Thursday, February 12, 2009 | @mirfathirah

assalamualaikum wbt. semoga segala perasaan dan cinta kita hanya pada yang Maha Penyayang. Dia Tuhan sekalian alam sudah memberi kita petunjuk melalui Kitab Mulia ALQURAN dan HADITH nabi SAW. semoga kita sentiasa terdiri daripada mereka yg merasa kemanisan iman. amin..

sedih jugak bila fikir tentang apa lah nak jadi dengan politik Malaysia sekarang. saya pun xberapa faham tentang apa yg berlaku diperak. sama jugak apa yang berlaku di UIA baru2 ni. pilihan raya kampus oleh 3penjuru menjadi sebuah padang persengketaan. pro mahasiswa nya mmg bagus. tapi sedih bila ada adegan saling tuduh menuduh. padahal mereka mempunyai fikrah yang sama. bezanya cuma cara.

apa yang saya nak kongsi disini, bukanlah sapa yang lebih baik. namun teringat apa yang saya belajar dalam subjek ISLAH dan TAJDID (subjek minor-history). mungkin sesetengah org tertanya? PERLUKAH BERJEMAAH? bila sebut usrah je, semua dah buat muka. ILLEGAL kata mereka. ade jugak yang membanding2kan jemaah ini lebih baik dari ini, jemaah ini sesat, jemaah ini ektsrim dan sebagainya.

hadith ade menyebut: "daripada Ibn 'Abbas R.A, Nabi SAW bersabda: 'pertolongan Allah bersama jemaah" (RIWAYAT AL-TARMIZI)

jemaah ni bermaksud: majoroti umat Islam yang mengikut sunnah dibawah satu kepimpinan atau dalam 1 urusan agama. (diambil daripada buku 300 Hadith Bimbingan, Kearah mencari Redho Allah).

sememangnya kita sepatutnya berada dalam jemaah. ini diamalkan oleh Rsulullah sendiri. konsep Tajdid- membawa Islam kepada yang asal, memberikan kesearan kepada umat Islam agar mengikis segala anasir2 yang tidak islamik dan kembali kepangkal jalan. ini dipelopori oleh organisasi dan jemaah malah sesebuah kumpulan dalam satu2 masyarakat. namun, arus tajdid menafikan mana2 jemaah yang terlalu melampaui batas sehingga sanggup meletakkan label kafir atau salah terhadap jemaah yang lain. atau melabelkan jemaah nya lebih syar'ie atau lebih benar. sepatutnya, ia menjadi sumbangan yg positif kepada masyarakat.

selain itu, yg berada dalam jemaah jugak tidak boleh melabelkan yang tidak masuk jemaah sebagai pendirian yang tidak diiktiraf. ini adalah melampau. seperti yang disebut oleh DR. Asri Zainul Abidin. mungkin sahaja yang individu itu lebih baik dari segi sumbangannya kepada Islam daripada mereka yang berada didalam jemaah sehingga yg jemaah ni xhabis2 mencari kesalahan jemaah yang lain. sebagai contoh, tokoh tajdid JAmaludin Hassan Al-Afghani. beliau bergerak tidak terikat dengan mana2 jemaah. nmun idea nya dan pembawakan beliau mngundang kemaslahatan kepada arus tajdid bagi umat Islam. tapi ada jugak keburukannya juka tidak berjemaah. mungkin sahaja kita tidak sekuat mana jika berseorngan dalam berdakwah dan menyebarkan kebaikan.

bukti Allah melarang sikap ekstrim didalam beragama adalah didalam surah al-Maidah ayat 77. "katakanlah: wahai Ahli kitab! janganlah kamu melampau dalam agama kamu secara yang tidak benar dan janganlah kamu menurut nafsu sesuatu kaum yang telah sesat sebelum ini dan telah menyesatkan banyak manusia serta (sekarang) mereka telah tersesat (jauh) dari jalan yang betul"

kesimpulannya.....tidak perlulah sebuah jemaah itu menganggap jemaah lain itu tidak betul. atau asyik rasa dia je yang betul. yang penting, cukup kita tahu, jemaah itu berpandukan al-Quran dan Al-Sunnah. kalau ade ahli jemaah tu yang lebih mementingkan cakap2 jemaah dari al-Quran, maknenya ade something wrong lah dengan jemaah tuh. apa yg penting??? ISLAM!!


Tags: | 0 Komens

LIHATLAH MALAYSIAKU....

| @mirfathirah

Lihatlah Malaysia pada hari ini
apabila Islam dipolitikkan
Tiada upaya yang dapat dimenangi
tetapi rakyat yang menjadi pesakit
kerana bantuan ubatan masih di persimpangan

apabila islam dipolitikkan
menjadi sebagai sebuah iklan
Rakyat mampu melihat
UP skit baling batu jer

Sebaliknya
apabila politikan diIslamkan
Bantuan ubatan segera diedarkan
IKlan tidak diperlukan lagi
masing2 sedar tanggungjawab yang hadir

apabila Islam dipolitikkan......
Mari sama-sama duduk sebentar membina keimanan

Tags: | 0 Komens

ISLAMIC WALLPAPER

| @mirfathirah

Assalamualaikum wbr
Afwan kathiran kepada semua coz blog ana dah lame tak beroperasi
Kebetulan ada mase yang di izinNya ana nak sambung kat PIT STOP ni untuk mendapatkan 'Islamic wallpaper'
Dengan adanya Gambar yang mewajahkan kehebatan Pencipta dalam kehidupan kita terutamanya dalam keadaan kita tidak sedarkan diri...
Bila senang diingatnya sekejap je nikmat yang diberikanNya
Bila Susah diingatnya bilakah nikmat kesusahan ini akan berakhir sedangkan ianya berlaku sekejap jeee....
PA pe pun HDA sokmo!!!
P/s:DOakan ana diberi ketetapan dan istiqamah untuk bekerja untuk Islam

Tags: | 0 Komens

Try us on Wibiya!