Quick Notice

Hak cipta tidak terpelihara. Anda layak untuk meng'copy' dan meng'comment' sebarang 'post' kami. Powered by Blogger.

Jemaah ATAU Islam??

Thursday, February 12, 2009 | @mirfathirah

assalamualaikum wbt. semoga segala perasaan dan cinta kita hanya pada yang Maha Penyayang. Dia Tuhan sekalian alam sudah memberi kita petunjuk melalui Kitab Mulia ALQURAN dan HADITH nabi SAW. semoga kita sentiasa terdiri daripada mereka yg merasa kemanisan iman. amin..

sedih jugak bila fikir tentang apa lah nak jadi dengan politik Malaysia sekarang. saya pun xberapa faham tentang apa yg berlaku diperak. sama jugak apa yang berlaku di UIA baru2 ni. pilihan raya kampus oleh 3penjuru menjadi sebuah padang persengketaan. pro mahasiswa nya mmg bagus. tapi sedih bila ada adegan saling tuduh menuduh. padahal mereka mempunyai fikrah yang sama. bezanya cuma cara.

apa yang saya nak kongsi disini, bukanlah sapa yang lebih baik. namun teringat apa yang saya belajar dalam subjek ISLAH dan TAJDID (subjek minor-history). mungkin sesetengah org tertanya? PERLUKAH BERJEMAAH? bila sebut usrah je, semua dah buat muka. ILLEGAL kata mereka. ade jugak yang membanding2kan jemaah ini lebih baik dari ini, jemaah ini sesat, jemaah ini ektsrim dan sebagainya.

hadith ade menyebut: "daripada Ibn 'Abbas R.A, Nabi SAW bersabda: 'pertolongan Allah bersama jemaah" (RIWAYAT AL-TARMIZI)

jemaah ni bermaksud: majoroti umat Islam yang mengikut sunnah dibawah satu kepimpinan atau dalam 1 urusan agama. (diambil daripada buku 300 Hadith Bimbingan, Kearah mencari Redho Allah).

sememangnya kita sepatutnya berada dalam jemaah. ini diamalkan oleh Rsulullah sendiri. konsep Tajdid- membawa Islam kepada yang asal, memberikan kesearan kepada umat Islam agar mengikis segala anasir2 yang tidak islamik dan kembali kepangkal jalan. ini dipelopori oleh organisasi dan jemaah malah sesebuah kumpulan dalam satu2 masyarakat. namun, arus tajdid menafikan mana2 jemaah yang terlalu melampaui batas sehingga sanggup meletakkan label kafir atau salah terhadap jemaah yang lain. atau melabelkan jemaah nya lebih syar'ie atau lebih benar. sepatutnya, ia menjadi sumbangan yg positif kepada masyarakat.

selain itu, yg berada dalam jemaah jugak tidak boleh melabelkan yang tidak masuk jemaah sebagai pendirian yang tidak diiktiraf. ini adalah melampau. seperti yang disebut oleh DR. Asri Zainul Abidin. mungkin sahaja yang individu itu lebih baik dari segi sumbangannya kepada Islam daripada mereka yang berada didalam jemaah sehingga yg jemaah ni xhabis2 mencari kesalahan jemaah yang lain. sebagai contoh, tokoh tajdid JAmaludin Hassan Al-Afghani. beliau bergerak tidak terikat dengan mana2 jemaah. nmun idea nya dan pembawakan beliau mngundang kemaslahatan kepada arus tajdid bagi umat Islam. tapi ada jugak keburukannya juka tidak berjemaah. mungkin sahaja kita tidak sekuat mana jika berseorngan dalam berdakwah dan menyebarkan kebaikan.

bukti Allah melarang sikap ekstrim didalam beragama adalah didalam surah al-Maidah ayat 77. "katakanlah: wahai Ahli kitab! janganlah kamu melampau dalam agama kamu secara yang tidak benar dan janganlah kamu menurut nafsu sesuatu kaum yang telah sesat sebelum ini dan telah menyesatkan banyak manusia serta (sekarang) mereka telah tersesat (jauh) dari jalan yang betul"

kesimpulannya.....tidak perlulah sebuah jemaah itu menganggap jemaah lain itu tidak betul. atau asyik rasa dia je yang betul. yang penting, cukup kita tahu, jemaah itu berpandukan al-Quran dan Al-Sunnah. kalau ade ahli jemaah tu yang lebih mementingkan cakap2 jemaah dari al-Quran, maknenya ade something wrong lah dengan jemaah tuh. apa yg penting??? ISLAM!!


Tags: | 0 Komens

0 Komens:

Try us on Wibiya!