Quick Notice

Hak cipta tidak terpelihara. Anda layak untuk meng'copy' dan meng'comment' sebarang 'post' kami. Powered by Blogger.

Teka- Teki Imam Ghazali

Thursday, July 21, 2011 | @mirfathirah

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka Teki ) :

Imam Ghazali = " Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?

Murid 1 = " Orang tua "

Murid 2 = " Guru "

Murid 3 = " Teman "

Murid 4 = " Kaum kerabat "

Imam Ghazali = " Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = " Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?"

Murid 1 = " Negeri Cina "

Murid 2 = " Bulan "

Murid 3 = " Matahari "

Murid 4 = " Bintang-bintang "

Iman Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun keadaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama".

Iman Ghazali = " Apa yang paling besar didunia ini ?"

Murid 1 = " Gunung "

Murid 2 = " Matahari "

Murid 3 = " Bumi "

Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka."

IMAM GHAZALI" Apa yang paling berat didunia? "

Murid 1 = " Baja "

Murid 2 = " Besi "

Murid 3 = " Gajah "

Imam Ghazali = " Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah."

Imam Ghazali = " Apa yang paling ringan di dunia ini ?"

Murid 1 = " Kapas"

Murid 2 = " Angin "

Murid 3 = " Debu "

Murid 4 = " Daun-daun"

Imam Ghazali = " Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT . Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat "

Imam Ghazali = " Apa yang paling tajam sekali di dunia ini? "

Murid- Murid dengan serentak menjawab = " Pedang "

Imam Ghazali = " Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri "



Wallahualam...

Sumber Text: permatakata.wordpress.com

Tags: | 1 Komens

SMS cara baru

Thursday, April 21, 2011 | @mirfathirah



Untuk sahabat-sahabatuku Adam KAdir, NAjmi, Umar Mita, Radhi, dan org penting pc Zakaria... Owh Afifi sekali eh..JAzakumullah khairan
^__^

Tags: | 0 Komens

Moga Allah Redhai SEMUA!!

Wednesday, April 20, 2011 | @mirfathirah

Alhamdulillah belum pernah dalam sejarah malam tadi sekumpulan pelajar MAlaysia Uni Islam MAdinah mengadakan jamuan terbuka untuk masyarakat setempat (kiranya bebudak mesia yang ada di jamiah la) untuk kengkawan yang lain.
Semoga Allah meredhai kita semua sepanjang perjalanan menuntut ilmu di bumi Madinah yang bercahaya ini.
Terimalah dari kamik (klu ikut bahasa yazid bujang la) komen seorang pengusaha ternak makanan halal seluruh saudi untuk merasa masakan ayam percik pada malam itu...
Check it out!!


Tags: , | 0 Komens

حازم أبو إسماعيل: لا توجد خلافات بين الإخوان والسلفيين

Friday, April 15, 2011 | @mirfathirah

حازم أبو إسماعيل: لا توجد خلافات بين الإخوان والسلفيين

قصة الإسلام

قصة الإسلام – وكالات

حازم صلاح أبو إسماعيل: لا توجد خلافات بين الإخوان والسلفيينأكد الداعية الإسلامى الشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل المنتمى للإخوان المسلمين خلال لقائه بطلاب جامعة كفر الشيخ بكلية التربية فى محاضرة بعنوان "دور الشباب بعد الثورة"، على عدم وجود أى خلافات بين الإخوان والسلفيين، وأن المسلم حينما يشغل وقته بما هو صالح ومفيد، فإنه لن يكون متفرغاً لهذه الخلافات وستتلاشى. ودعا فضيلته شباب مصر بعدم الغفلة عن المكائد والدسائس التى تُحاك للأمة بعد الثورة، وشدَّد على ضرورة التنبه لصدِّ أى محاولات للالتفاف على الثورة من أعدائها.

وقال: إن الثورة ستنتهى عقب انتخاب رئيس يعرف الفقراء والبسطاء، ويعرف مطالبهم، ويعى ما تحتاجه مصر، وأكد أن الشريعة الإسلامية رحمةٌ للمسلم وغير المسلم.

Tags: | 0 Komens

Perginya seorang Ustaz

Thursday, April 14, 2011 | @mirfathirah

..............................إنا لله وإنا إليه راجعون

Inilah ucapan yang menggamamkan seluruh tubuh badan yang mendengar seorang sahabat kita telah meninggalkan kita buat selama-lamanya.

Aku mengetahui berita ini sejurus selepas solat isyak. Aku bangkit dari tempat solat seusai berwirid lalu fauwaz memanggilku. PAda mulanya aku menyangka dia mahu menyampaikan berita mengenai jubah yang ditempah oleh exco-exco PERSADA. Disampingnya Hafiz ikram dan ilham duduk lain macam. KEbiasaannya Hafiz akan bergurau senda de
ngan aku. Tetapi wajahnya serius malam ni.
Apabila duduk sahaja terus Fauwaz bertanya "Sorang pelajar kita dah hilang lam".Aku terfikir siapa yang hilang malam-malam ni. Terus Hafiz membuka pekung sebenar apa yang hendak disampaikan "Nash dah meninggal Lam". Terhenti seluruh pergerakanku dan meremang seluruh buluku lalu mengucapkan "Innalillah wa inna ilaihi raaji'un".

BEgitulah sedikit rakaman yang sempat ana nukilkan untuk semua. 1001 persoalan dan kemungkinan apabila mendengar Nash sudah kembali ke rahmatullah. Kita baru sahaja berprogram.Namun Allah lebih menyayangimu wahai sahabatku. Walaupun dia just junior aku tapi klu salah seorang sahaja daripada pelajar MAlaysia di Universiti Islam Madinah telah dijemput Allah. Aku merasa kakiku tercedera. Tak tertelan air liur aku bila memikirkan Nash yang telah pergi tidak kembali lagi.

MArilah kita sama-sama muhasabah diri kita, tak kira siapakah antum. Cerdik, Bodoh, Nakal, Baik, kuat berbalah dan sebagainya menghitung amalan kita yang lepas dan yang akan kita lalui selepas ini. Pendeknya umur kita bila mendapat berita teman kita meninggalkan kita. Kita pun merasa maut itu semakin dekat dengan kita tanpa disedari.

Semoga Allah S.W.T. mengampuni dosa Ustaz Noraizuddin(Nash)(Berbaju hitam dalam gambar) dan merahmati beliau agar beliau ditempatkan bersama dengan orang-orang yang soleh. Aku mengucapkan Takziah buat keluarga beliau atas kemalangan yang berlaku yang benar-benar mengejutkan bukan sahaja keluarga Nash, malahan sahabat2 Nash yang masih setahun jagung di Madinah ini. Nash seorang yang peramah dan baik hati bila aku bergaul dengan beliau. Tidak ada kata-kata yang kotor keluar dari mulut beliau.

Aku selalu bergurau dengannya bila ketemu di Haram "Assalamualaikum Nash!! KEifhaluk Bro?" Semoga pemergianmu akan melahirkan lagi 10 orang Nash dalam kehidupanku sebagai pewarna asama garam dalam kehidupan seharian.

Wallahua'lam.
14/04/2011 @ 11/05/1432
Wehdah 9 Tingkat 2 Bilik 232
Jam2219

Tags: , | 3 Komens

Dasar KEterbukaan Medan DAKWAH wajar dicontohi

Monday, April 4, 2011 | @mirfathirah



بسم الله ...والصلاة والسلام على خير الأمين، سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين
Bersyukur buat pertama dan selamanya kepada Allah S.W.T di atas keizinan untuk kita meneruskan kehidupan sehingga ke hari yang telah sampai kepada peringkat "Islam kembali Dagang"...

Bertapa sesungguhnya aku berasa bertambah kejahilan aku mengenai ISlam pabila menyelongkari kitab-kitab pengajian Islam...berusia 23 tahun baru sahaja hendak membuka kitab Bidayah al-Mujtahid, Kitab Tauhid dan banyak lagi...Semoga Allah sentiasa memimpinku ke jalan yang ENGKAU redhai sehingga akhir hayatku.

Biar kita diuji dengan pelbagai musibah sebagai satu kaffarah az-zunub @ satu ujian yang pastinya kita yang menghadapinya dengan hati yang ikhlas kepadaNya sebagai tanda kita bersedia untuk berdepan dengan kehidupan yang sementara ini. Teruskanlah kehidupan yang berbaki ini dengan Dakwah mu wahai insan yang telah memahami ISlam walaupun hanya secebis kain, biar natijahnya kita tidak mengharap.

Just nak berkongsi dengan pembaca (dikalangan sahabt2 ana @ yang tidak mengenaliku) berkenaan dengan video yang saya lampirkan dalam post ini..

Aku berasa bersyukur kepadaNya yang telah mengembangkan Universiti Islam MAdinah al-Munawwarah sebagai sebuah gedung @ kilang utama yang mencetak @telah mencetak @ akan mencetak duta-duta Islam keseluruh dunia setelah sekian lama berdiri gah di Saudi Arabia dengan izin Allah S.W.T.

Lewat ini bukan sekadar mengambil duta2 ISlam seluruh pelosok negara sahaja, pihak Universiti telah meluaskan Dakwah ISlam melalui alam maya yang sebelum ini sunyi sahaja. Sikap yang telah diambil oleh pihak Universiti adalah satu perkembangan jajahan Islam di dalam dunia maya. Semoga dengan menyebarkan aktiviti -aktiviti, seminar-seminar @ halaqah-halaqah ilmiah ini dapat membuka mata masyarakat keseluruhan tentang dakwah yang telah dilakukan oleh pihak Universiti Islam Madinah untuk membuka pandangan dunia untuk menerima Islam sebagai ad-Deen. Syabas Pihak Uni Islam MAdinah!!!

Tags: | 0 Komens

Gadjet I Iphone 5

Friday, April 1, 2011 | @mirfathirah

The iPhone 5 Rumor Roundup [INFOGRAPHIC]

By Taimur Asad | March 24th, 2011
Folks at NoWhereElse have produced a very nice looking infographic that illustrates all the rumors and possibilities for the next-generation iPhone 5.

iPhone 5

An all new design? 4-inch display? Dual-Core CPUs? iOS 5? HDMI output? NFC? LTE? Well we will have to wait for WWDC 2011 in June to find out exactly what are the folks in Cupertino up to this time around. Personally, I would love to get one in white!

You can follow us on Twitter or join our Facebook fanpage to keep yourself updated on all the latest from Microsoft, Google and Apple

Kena berusahalah tahun depan...sapelah nak hadiahkan sebiji kat aku nih....tkpe2..

Tags: , | 0 Komens

Bersyukur satu nikmat..Alhamdulillah

| @mirfathirah



Alhamdulillah....Bersyukur kepada Rabb sekalian alam yang masih lagi mengizinkan saya untuk menulis nukilan maya ini setelah lebih 10 hari berada dalam dunia realiti...

Sesungguhnya kerja kita tidak pernah berakhir sehingga datangnya malaikat maut dengan izinNya untuk membawa kita kembali menghadapnya. Cuma kita kena pastikan persiapan dan persediaan kita tidak mengenal erti masa itu kehidupan menantikan ajla dan maut tidak mengerti masa melainkan hanya Allah sahaja yang mengetahuiNya.

Itulah sifat syukur yang perlu ada pada setiap muslim mukmin selagi mana jasad dikandung badan.Bersyukur dengan semaksimum yang mungkin atas kurniaan nikmat yang diberikan oleh Allah rabbul jalil.

Satu pilihan daripada Allah untuk hambanya yang beragama Islam adalah satu lagi kelebihan yang tidak terdapat dalam agama samawi yang lain. Bila kita bersyukur nescaya Allah akan akan menambahkan lagi kurniaan kepada hambaNya, tetapi ingatlah ketika mana kita kufur kepada NYa sesungguhnya azab nya amatlah dahsyat...na'uzubillah min dzalik...

Maka aku berpesan pada diriku yang hina dan lemah ini kepada keluargaku, sahabat2 yang aku kasihi sentiasalah memperbaiki niat ikhlas kita dalam melakukan sama perkara2 ibadah dan juga perkara2 lain. Niat kita adalah penghubung kepada Allah atas apa yang kita niatkan. Dan kesannya Allah akan memberikan jalan @ rezeki tanpa kita sedari apabila kita menadah hati kita semata-mata memperhambakan diri kepadaNya.

Semoga Allah menetapkan hati kita dalam golongan orang yang berada di jalan D n T. amin...
Jumaat: Madinah al-Munawwarah:1025 am
Wehdah9 Dur2 Ghurfah232

Tags: | 0 Komens

Begini cara membanteras PELAJAR yang hisap rokok

Sunday, March 20, 2011 | @mirfathirah


MAsyallah wa tabarakallah

Ape taknya?

Sekarang nih dah dekat 4 bulan جامعة الإسلامية بالمدينة المنورة memerangi Rokok dan Perokok
Cukup ker sekadar menghiasi di papan tanda iklan kebanyakannya mengenai bahaya rokok untuk diri sendiri. Ini bukan ayat untuk mengutuk tetapi ingin menunjukkan bahawa bertapa bersungguhnya pihak Universiti yang dikendalikan oleh Mudirnya, Dr. Ali al-'Uqla ingin membanteras gejala merokok dikalangan pelajar-pelajar dibidang agama untuk menghentikan apa yang telah tersedia maklum haramnya.

Apa yang menarik minat saya untuk berkongsi bersama hari ini adalah tidak terhenti pihak Universiti membanteras rokok di papan-papan iklan sahaja, juga pada logo Universiti,
Pagi tadi ketika madah Hifzul -Quran sheikh juga menasihati pelajar-pelajar untuk menghindarkan @ menjauhkan diri dari perbuatan yang kotor iaitu merokok...

Diantara pengajarannya adalah kita dapat mengambil kaedah yang telah digunakan oleh pihak Universiti Islam Madinah bahawa pentingnya seorang sheikh @ ustaz @ ustazah @ pensyarah @ guru merasa tanggungjawab untuk menasihati pelajar untuk menjauhi rokok.

Tetapi kenala juga dipastikan bahawa seorang ustaz @ ustazah @ pensyarah yang nak nasihat itu jangan bercakap sahaja tetapi tidak merokok.

يآأيها الذين ءامنوا لم تقولون ما لا تفعلون surah as-soff:2.

اللهم اجعلنا من أهل المحافظين في علوم الدين...أمين

WAllahua'lam

Tags: | 11 Komens

Dah bg cuti lg..SR500bn social spending package outlined.. Benarkah?

| @mirfathirah

Custodian of the Two Holy Mosques King Abdullah addresses the nation on Friday. (SPA)

By MUHAMMAD IBRAHIM | ARAB NEWS

JEDDAH: In a major televised announcement, Custodian of the Two Holy Mosques King Abdullah unveiled on Friday a SR500 billion social spending package that includes a minimum wage and cost-of-living bonus for government workers, unemployment allowances, a boost in housing loans and an increase in health spending.

Half of the value of the package — SR250 billion — will be used to construct 500,000 homes to address the country’s growing housing shortage. The king also announced a ministerial-level anti-corruption commission that will be headed by former Shoura Council member Muhammad Abdullah Al-Sharif. The authority will check financial and administrative corruption in government departments and will report directly to the king.

During his address to the nation, the king thanked his people for foiling the attempts of those who called for a day of protests on March 11.

“I am very proud of you,” he said. “The national memory should preserve that you are the guardians of national unity. You are always in my heart. I get my strength and determination from Allah and from you.”

Regarding the massive spending package, Justice Minister Muhammad Al-Eissa commended the royal decrees and said they would promote the welfare and wellbeing of citizens all over the country.

“The new welfare programs incurring huge spending are unprecedented in the Kingdom’s history,” the minister said. “It reflects King Abdullah’s desire to improve the living condition of citizens.”

Shoura Council Chairman Abdullah Al-Asheikh also praised the new royal decrees and said the comprehensive welfare programs would boost the Kingdom’s progress and stability.

Talal Al-Oqail, adviser to the Ministry of Islamic Affairs, thanked King Abdullah for taking a series of decisions to strengthen Qur’an memorization centers and the Commission for the Promotion of Virtue and Prevention of Vice as well as to renovate mosques all over the Kingdom. The package includes SR300 million to support the Islamic Dawa (Call & Guidance) offices and SR200 million to support Qur’an-memorization organizations.

The royal decrees announced on Friday are:

• A one-time cash payment of two months salary to all government employees, including members of the military, in addition to two months worth of living stipends to Saudis studying under government scholarships.

• A monthly unemployment payment of SR2,000 to the unemployed starting from Nov. 26, the start of the Hijra year 1433.

• The establishment of a minimum wage for Saudi government employees of SR3,000 per month.

• SR250 billion allocated for the construction of 500,000 housing units across the country.

• Establishment of the anti-corruption commission within three months.

• SR16 billion allocated to the Ministry of Health to expand facilities and construct new hospitals.

• An increase in the home-building lending limit at the Real Estate Development Fund from SR300,000 to SR500,000 per loan.

• An increase in loan limits to private hospitals from SR50 million to SR200 million.

• The creation of 60,000 new military jobs under the Interior Ministry.

• Wage increases to military personnel through upgrading each member’s pay grade by one step.

• Expanding branches of the General Presidency for Scholarly Research and Ifta, including the creation of 300 new jobs.

• SR200 million to the Commission for the Promotion of Virtue and Prevention of Vice for more offices across the county.

• Five hundred new positions at the Ministry of Commerce and Industry to check prices in the market and punish violators.

The royal decree also includes the promotion of increased Saudization in the private sector. It also includes an order that the Kingdom’s media organizations refrain from criticizing religious leaders.

Muhammad Humaidan contributed to the report.

Kami menunggu lagi 15 hari yer....hehe

Tags: | 0 Komens

Siapa di medan ini sila ambil perhatian!!!

Saturday, March 19, 2011 | @mirfathirah



Aku kerap bertanya ikhwah yang masih bujang dan sepatutnya sudah kahwin setiap kali bertemu mereka: “Bila nak kahwin? calon-calon akhawwat kat Baitul Muslim dah makin ramai?”. Macam-macam jawapan bersahaja yang diberikan: “InsyaAllah ustaz bila sampai masanya” “ belum ada feel lah”, ekonomi belum kukuh”, “masih banyak perkara yang perlu didahulukan (priority)” ‘”nantilah dulu, tak fikir lagi………”

Bagi aku jawapan begitu tidak pelik kalau orang itu orang biasa yang tidak pernah diperdengarkan fikrah Islamiyyah dan dididik dengan perjuangan. Tapi andainya jawapan itu lahir dalam kalangan mereka yang telah ditarbiah dan hadham manhaj tagyir Islam…kurang logik dan tidak boleh diterima akal. Bahkan sepatutnya mereka mesti faham bahawa mereka perlu segera kahwin kerana:

i) Perkahwinan seorang da’ie bukan sekadar diasaskan oleh nafsu bahkan kerana ia satu tuntutan dakwah. Bukan sekadar menyelamatkan diri dari fitnah tapi menyelamatkan ummah dari musibah. Kalau tunggu feel, rasa dan bernafsu, setengah orang prioriti nafsunya pada harta, kerjaya, kereta, melancong, pangkat dan kedudukan melebihi feel terhadapwanita dan perkahwinan. Bila sudah senang dan mencapai impiannya baru mula berfikir untuk berkahwin, waktu tu juga bukan kerana feel tapi sekadar menjadi pelengkap diari hidup seorang lelaki. Waktu itu kalaupun belum terlambat tapi pastinya kurang produktiviti. Sedangkan Sumbangan paling besar seorang akh adalah melalui rumahnya.

ii) Perkahwinan merupakan tangga kedua untuk menegakkan semula Islam. Musuh pula menjadikannya medan untuk menghancurkan Islam. Lihat sahaja kes perceraian yang berlaku di negara kita (http://www.islam.gov.my/informasi) .Setiap tahun meningkat. Ini memberi gambaran buruk terhadap imej Islam dan menakut-nakutkan golongan teruna dara untuk berkahwin. Kalau orang yang memiliki kesedaran dan faham matlamat berumahtangga lambat berkahwin, pastinya arus kehancuran itu akan menang dan kita lemas dalam ombaknya. Berkahwinlah dan lawan arus itu dengan arus. Anda perlu buktikan bahawa rumahtangga da'ie adalah binaan kebahagiaan dan di dalamnya penuh keseronokan bukan seperti yang digambarkan.

iii) Kita perlu bersegera mempersiapkan barisan pejuang yang mantap tarbiahnya. Setiap orang yang ditarbiah wajib mentarbiah. Setiap yang memperolehi fikrah wajib mewariskan fikrah dan perjuangannya. Orang yang paling sesuai menerima semua itu adalah anak-anaknya sebelum orang lain. Lantaran itu sepatutnya setiap akh berusaha memperolehi zuriat yang ramai dan mendidik setiap seorang dari mereka memahahami apa yang difahami oleh ibubapanya. Mana mungkin beroleh ramai kalau perkahwinan dilakukan di senja hari ketika matahari hampir terbenam. Musuh pula dengan mudah menyediakan tenteranya dan memasukkan jarum pelali untuk membekukan langkah ummah kehadapan. Kes anak luar nikah (http://berita-harian-online.com/statistik-anak-luar-nikah-di-malaysia/), buang bayi dan bermacam isu sosial memihak kepada mereka dan memberi kekuatan perjuangan mereka.

iv) Nak tunggu urusan keluarga selesai? …tanya balik diri anda…bila? bila tarikh selesainya. Urusan keluarga takkan pernah selesai. Dari kenduri kendara hinggalah sakit mati, itu perjalanan peristiwaa dalam keluarga yang bakal silih berganti. Cuma akan tamat bila anda telah ‘tamat’. Seoang akh perlu faham bahawa mereka bukan ditarbiah hanya untuk dikecapi kejayaannya oleh keluarga. Anda adalah harapan ummah untuk mengeluarkan mereka dari permasalahan yang belum nampak noktah penamatnya. Setelah ditarbiah dengan isu-isu besar, kenapa jadi mengecil ‘himmah’ anda? Anda mengagalkan impian dan wawasan.

v) Nak tunggu kaya? Nak tunggu settle semua?....ermm, kalau tanya orang paling kaya di dunia pun dia akan menjawab saya belum cukup kaya lagi, banyak lagi impian saya belum tercapai. Satu lagi, hidup di dunia ini tak akan ada istilah settle. Selesai satu masalah pasti datang masalah lain. Semua masalah akan selesai hanya kalau kita menjejak kaki ke syurga. Kalau ke syurga….Ameen. Perkahwinan adalah antara wasilah orang saleh mengintai syurga. Orang yang nak tunggu settle segalanya dan cukup duitnya mungkin terlupa janji Allah SWT dalam al-Quran:
32

Dan kawinkanlah orang-orang yang masih sedirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak (rkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui. (al-Nur:32)

Kata Ibnu Abbas r.a: “ Allah SWT memerintahkan supaya bernikah dan memberikan galakkan, ia memerintahkan hambanya menikahkan orang yang merdeka dan hamba sahaya. Allah berjanji untuk memberikan kesenangan kepada mereka”. Kata Ibn Mas’ud r.a: “Carilah kekayaan melalui pernikahan” (lihat: Tafsir al-Tabari: 19/166)

Kata Ibnu Kathir: “ Yang termaktub dalam kemurahan dan kelembutan Allah SWT terhadap hamba-hambanya ialah Ia akan memberi rezeki kepada lelaki dan wanita yang berkahwin sesuatu yang mencukupi keperluan keduanya”. (Tafsir Ibn Kathir:51/52)

Berkata al-Saadi dalam tafsirnya: “Maka tiada yang menghalang dakwaan kamu yang menyangka bahawa apabila berkahwin kamu akan menjadi fakir kerana banyaknya tanggungan kamu, sedangkan ayat ini mengalakkan kamu berkahwin dan Allah berjanji kepada orang yang berkahwin untuk mengkayakan mereka setelah hidup dalam kefakiran” (Tafsir al-Saadi: 567)


Jadi apa alasan anda lagi untuk lambat kahwin, menangguh-nangguhkan perancangan dan sengaja menghabiskan usia muda dengan urusan-urusan dakwah yang ringan. Anda bukan lelaki tulen atau jangan marah kalau dipersoalkan ‘kelakian’ anda.
Wallahua'lam...


Thursday, July 29, 2010

Tags: | 0 Komens

Hadiah cuti utk kali kedua!!!

Friday, March 18, 2011 | @mirfathirah

واس - الرياض
أمر خادم الحرمين الشريفين الملك عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود حفظه الله بأن يكون يوم غد السبت الموافق 14/4/1432هـ عطلة رسمية لكافة قطاعات الدولة وللطلبة والطالبات في جميع المراحل التعليمية بما فيها التعليم العالي.

وحسب بيان صدر اليوم عن الديوان الملكي فإن ذلك يأتي تفاعلاً مع ردود الفعل الوطنية لأبناء وبنات الوطن الأوفياء ومشاركة لأفراحهم التي عبرت عن ولائهم لدينهم ووحدة وطنهم

Bersyukur kepadaNYa kerana dapat lagi dihidupkan dalam negara yang serba aman...

Kelmarin berkesempatan menghadiri program ramah mesra bersama....

Jejaka tampan...heee

Jangan ingat kita yang belajar agama ni adalah orang yang pertama akan masuk syurga, sedangkan orang yang belajar agamalah yang pertama ditempatkan dalam syurga..Jadi berhati-hatilah ketika mengeluarkan fatwa mufrad kepada masyrakat yang jahil!!

Tags: | 0 Komens

Nice Topic!! Hari Bergembira bertukar Menjadi Hari Penyesalan

Tuesday, March 15, 2011 | @mirfathirah

Inikah yang anda inginkan?

1.0 Pendahuluan

Bernikah adalah sesuatu yang menggembirakan. Jarang orang tidak bergembira pada hari pernikahan mereka. Masakan tidak, gelaran raja sehari disandang dan dijulang. Bagi pasangan yang sudah lama bertunang, detik persetujuan para saksi semasa majlis pernikahan amatlah melegakan!
Kadang-kadang, keluar air mata kegembiraan dari pasangan pengantin kerana terlalu gembira telah menyempurnakan sebahagian agama dan menuruti sunnah nabi. Seperti mana yang disabdakan oleh Nabi :
النكاح سنتى فمن رغب عن سنتى فليس منى , nikah itu adalah sunnah ku, jika sesiapa yang menolak sunnah ku, maka ia bukanlah dari golonganku.

Namun awas, jangan disangka kegembiraan menuruti sunnah nabi itu membuka jalan ke syurga semata-mata, kerana ia juga mampu mengheret kita masuk ke dalam jurang neraka yang dalam lagi menakutkan, jika ia tidak dilaksanakan seperti yang diperintahkan.

2.0 Menangis bertukar gembira

Apabila dua merpati sejoli di ijab kabulkan... maka bergembiralah kedua-dua keluarga, dan menangislah sang syaitan. Menangisnya sang Syaitan adalah kerana tertutupnya peluang kepadanya untuk memujuk si lelaki dan si perempuan melakukan zina.



Tapi, adakah anda menyangka syaitan yang menangis melihat dua orang yang bernikah itu akan lari merajuk membawa diri? Tidak sama sekali, di hadapan sana ternanti banyak lagi perangkap untuk mereka. Satu persatu perangkap itu mengena, dan tangisan syaitan terhenti dan diganti pula dengan ketawa yang terbahak-bahak!
Sang Syaitan ketawa kerana geli hati melihat si pasangan yang terlalu gembira hingga terlupa segala ajaran agama walaupun kedua-duanya mengaku sebagai pejuang agama. Habis ditolak tepi agama yang selama ini menjadi perjuangan mereka. Syariat diletak tepi, adat yang sesat dijulang tinggi.
Sang Syaitan gelak terbahak-bahak melihat aksi manja si isteri menyuapkan nasi ke mulut si suami yang hanya layak menjadi koleksi peribadi mereka berdua menjadi tontonan semua orang. Habis ditolak tepi perasaan malu. Malah dibanggakan pula kenangan itu dengan meng'upload'kan pula di dalam facebook, untuk tatapan seluruh dunia. Kalau boleh, biar Presiden Amerika Barrack Obama tahu dia berkahwin hari itu dan makan bersuap dengan bangga.

Sang Syaitan bertambah galak gembira ketawa melihat si suami dengan ghairah mencium kepala si isteri tanpa menghiraukan puluhan mata yang menyaksikan adegan sulit ini. Malah bangga pula mengulang adegan ini apabila diminta photographer upahan dari kedai yang berdekatan. Diulang tayang tanpa segan, walaupun si muslimah itu dahulunya terkenal sebagai seorang yang paling pemalu dalam dunia ini.

Sang Syaitan hampir pecah perut suka sambil berguling-guling dengan adegan romantik si suami dan si isteri yang bergambar di tepi pantai, atas pokok, di sawah padi, dalam air, atas katil, tepi rumah dengan pelbagai pose yang difikirkan menarik. Entah mana silapnya, suara lantang si suami yang beriya-iya mahu menegakkan daulah islamiah dalam liqa dan usrah yang dikendalikannya, langsung tidak berbunyi bila gambar isterinya puas di raba oleh kamera orang yang bukan muhrim. Segala sisi bentuk isterinya habis dilapah oleh si photographer yang kemudiannya menguploadkannya di laman web untuk ditatap oleh seluruh isi dunia.

Sang Syaitan kembali suka kerana berjaya memujuk si isteri yang terkenal dengan kepakaran membimbing usrah dan tamrin serta kuat berdakwah untuk bersolek dengan tebal. Habis hilang prinsip bersolek hanya untuk suami yang dijajanya kesana kemari di alam kampus dahulu. Kening dicukur sedikit, gincu dilanyak atas bibir, eye shadow, blusher, powder, maskara dan segala macam perhiasan bertenggek di mukanya. Itu belum dicampur dengan minyak wangi yang menarik perhatian segala makhluk yang ada di persekitarannya. Bila ditanya mengapa berbuat demikian, jawapan acuh tak acup diberikan.. mak yang suruh.

Itu belum dikira dengan majlis persandingan serta suasana majlis perkahwinan yang begitu mewah dan membazir.

Syaitan kembali tersenyum gembira.





3.0 Gembira bertukar Menyesal
Kadangkala, apabila sudah menjadi kebiasaan kita melakukan sesuatu perkara, tiba tiba datang pula satu peringatan memberitahu bahawa kebiasaan kita itu tidak benar, menyeleweng dan jauh dari panduan agama... kita akan cepat melenting, marah dan menyampah.

Apatah lagi sememangya selama ini terkenal sebagai juru dakwah yang popular. Berceramah pula di masjid dan surau. Maka pasti si juru dakwah itu segera mencari sebanyak mungkin kitab dan dalil untuk menghalalkan kebiasaan yang dia lakukan itu. Ahh.. mana boleh pendakwah seperti aku ditegur, malulah aku.

Maka dicapailah Mr Google mencari dalil menghalalkan perbuatannya. Bila tidak bertemu, dicarikan pula pendapat-pendapat yang 'gharib/asing' walaupun dari sumber-sumber yang tidak diyakini, asalkan mampu untuk menjadi hujah pelepas dari teguran yang diberikan.

Janganlah bersikap demikian ya akhi wa ukhti. Renungkan seketika majlis perkahwinan itu. Benarkah itu majlis yang dirahmati Allah ataupun dibenci oleh Allah. Jawablah dengan hatimu berpandukan kepada Nas yang benar lagi sahih. Sengaja tidak ditaburkan dalil dari Al-Quran dan As-Sunnah dalam artikel ini (walaupun dalilnya terlampau banyak) supaya anda dapat menilai dengan penuh berhati-hati majlis pernikahan itu dengan hati nuranimu yang suci itu.

Jangan sampai pada suatu hari nanti, kegembiraan yang dinikmati bertukar menjadi satu penyesalan yang tidak terperi. Tetkala seluruh harta, sahabat handai dan kaum keluarga tidak lagi mampu menjadi pendinding dan hujah bagi dirimu... yang ada hanyalah iman yang senipis bawang itu. Mampukah untuk menepis dosa bertimbun yang tiba kerana kealpaan mengikuti arahanNya di hari pernikahan tersebut?
Ingatlah kembali firman Allah dalam Surah Syuaara ayat ke 88 : iaitu di hari dimana tidak berguna harta dan anak-anak.

Adakah berani kita berbetah pada hari tersebut dengan hujah yang rapuh seperti mengatakan terpaksa mengikut permintaan ibu dan ayah , kaum kerabat serta sahabat handai, walaupun kita tahu permintaan untuk bersolek tebal, bersanding di hadapan orang ramai, adegan mencium, bergambar dengan posing-posing yang sulit, itu semua jauh dari panduan Islam. Namun, jika anda yakin mampu berhujah dan memberikan alasan di hadapan tuhan Rabbul Jalil, silakanlah melakukannya...


4.0 Penutup

Tugas seorang pendakwah ialah menyampaikan ilmu yang dipelajarinya untuk kembali kepada Allah. Tidak lebih dari itu. Samada perkara yang disampaikannya mampu mengubah orang yang mendengar dan membaca, itu bukannya kerja pendakwah. Itu kerja Allah.

Jangan pula timbul celaan dan kata nista selepas ini kepada orang yang menyampaikan seruan Islam ini, hanya kerana terkena pada batang hidung sendiri. Apatah lagi mengherdik dan memerli dengan kata-kata yang pedih lagi menyakitkan seperti , "Ko tak menikah lagi, bolehlah sembang. Tengok ar nanti bila ko kahwin...Macamana pula gayanya!" sambil tersenyum sinis bercampur geram.

Dan jangan pula bertindak mendoakan agar si pendakwah turut terjerumus dalam dosa yang sama supaya bila si pendakwah itu terbuat dosa yang sama, maka bolehlah diejek dan ditempik sekuat mungkin hingga di dengar seluruh penghuni dunia " Ceh, cakap orang lebih, kau pun sama aje!" dan berlalu dengan perasaan puas dan gembira.... kerana dendamnya telah berbalas.

Sesungguhnya, Aku hanya menyampaikan peringatan dari Allah dan risalah-Nya. Dan barangsiapa yang mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sesungguhnya baginyalah neraka Jahannam, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. (Q 72 : 22)

Selepas Tengah Malam
13 Oktober 2010


ditulis oleh Al-Hakimi As-Syah Alami @ 1:32:00 AM


Semoga kita dapat menilai dimanakah 'position' kita sebagai Penuntut ilmu ad-Deen merealisasikan sunnah yang telah dipelajari dan dihayati bukannya lazat sekadar di bibir sahaja.

لو كان خيرا لسبقون إليه

ونسأل الله يجعلنا من الذين يتبعون الحسنة من سنة نبينا المصطفى....أمين

Tags: | 0 Komens

Ucapanku ALFAIN MABRUK ya AKhi!!

Saturday, March 12, 2011 | @mirfathirah

MASYALLAH wa TABARAKALLAH!!

Kenapa gambar ini?
Tuannya shj yang tahu

Alhamdulillah ...segalanya berjalan dengan lancar pada majlis pernikahan Beliau.Walaupun berada jauh di nun seakan-akan aku berada di sisinya ketika majlis berlangsung. Takdala...
Just dapat mengkuti perkembangan update status fb nya yang membuatkan aku bersangka begini.

Maka, Bermulalah episod kehidupan seorang hamba yang masih lagi berbaki separuh umurnya untuk meneruskan dakwah kepada Allah. Cuma ingin mengucapkan tahniah kerana telah bergelar seorang suami, tidak lagi seorang ustaz kerana tanggungjawab yang utamamu adalah untuk isterimu dan anak-anakmu. Aku yakin dan percaya dengan keadaanmu ketika bujang sebelum ini telah melahirkan ramai anak-anak muda dan tua Islam yang berjaya. Dan tidak mustahil tanggungjawab yang akan dihadapkan dihadapan Allah S.W.T nanti kamu dapat hadapi sepanjang kehidupanmu.

Akhir sekali, ini sahaja yang dapat aku berikan hadiah untukmu wahai akhi @ abg ali (kerana dengan panggilan ini aku sentiasa melihatnya seperti syabab yang segar) bule ye abg. Ali.

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله ربّ العالمين والصلاة والسلام على نبينا الصطفى وعلى آله وأصحابه أجمعين ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين
بارك الله لك ، وبارك عليك، وجمع بينكما على الخير والبركة، وعلى خير طائر...
أمين يا رب

Tags: | 0 Komens

Rehat sat....

Thursday, March 3, 2011 | @mirfathirah

Bab as-Salam Street

Rasa ganjil pula hujung minggu ni?
APa yang tak ganjilnyer?
Biasanya hujung minggu ni ada program turun padang

Hmmm....
Camtulah kalau selalu suka turun padang untuk berdakwah tiap-tiap hujung minggu
Bila tiada program terasa sunyi....so nasihat untuk myself kenalah buka kitab pula bila masa lapang. Berdakwah perlulah dengan ilmu barulah beramal mengikut kehendaknya...
Insyallah...akanku laksanakan

Wehdah 1:5th floor
2316
Malam Jumaat 28/03/1432

Tags: | 0 Komens

شيخنا الدكتور محمد العريفي حفظه الله

Wednesday, February 23, 2011 | @mirfathirah





العريفي لا يحب الحديث عن وسامته، ومشاغله الدعوية جعلته وحدانيا بدون أصدقاء

في حلقة من برنامج "ذكريات" التقى فيها محمد الجعبري مع الدكتور محمد العريفي نتعرف على جانب خجول ومتواضع في الشيخ وهو أنه لا يحب الحديث عن وسامته المشتهرة. وعندما سأله الجعبري عن تلك الوسامة، ضحك الشيخ وهو يخفي وجهه تواضعاً وحياءً وطلب عدم التعرض لهذه النقطة لأنه اعتبر السؤال غير ذي فائدة.
وبعد إلحاح في السؤال يلتف الشيخ عليه بأن الوسامة شيء نسبي فالبعض يراه وسيما وآخرون قد لا يرونه كذلك. ثم تحدث عن الشهرة وأنها هي السبب الرئيسي في استحسان الناس لهم، فكثير من نجوم السينما والطرب ليس عندهم مسحة جمال بل بعضهم قبيح لكن معجبيه يرونه جميلاً.
ويذهب الجعبري لبيت القصيد في سؤاله حول وسامة الشيخ فمن الملاحظ أن كثير من السائلات والمتابعات للشيخ من النساء لا يخفين إعجابهن بوسامته فما هو موقف زوجته وهل تغار من ذلك؟
ضحك الشيخ مجدداً ويقول، بأن زوجته اعتادت على ذلك، وهو بدوره يشركها في حل مشكلات كثير من الأخوات المتصلات والسائلات.

وعن صداقاته ورفاقه فإن هذا الحديث أثار لواعج الشيخ، فقد تأثرت علاقاته برفاق الصبا والشباب والدراسة بكثرة انشغاله، حتى أن بعضهم يدعوه لعشاء فيرد عليه بأنه على سفر وأنه بعد الغد عنده محاضره وبعده سيكون على الهواء... وشيئاً فشيئاً تقلصت كثير من العلاقات واعتاد الشيخ أن يعيش وحدانيا بدون أصدقاء ويستعيض عنهم بالكتاب، وأما عن نوعية الكتب التي يحب أن يقرأها فهي كتب مذكرات القادة والعباقرة لأنها تمثل خلاصة حياتهم مما يضيف لقارئها الفوائد وينظر من خلالها بعين العبرة للأخطاء التي يمكن أن يتجنب تكرارها



23/02/2011 @20/03/1432.

Tags: | 0 Komens

الأمير سلطان: السبت المقبل إجازة رسمية في جميع القطاعات الحكومية بمناسبة عودة المليك

| @mirfathirah



واس - الرياض

وجه نائب خادم الحرمين الشريفين صاحب السمو الملكي الأمير سلطان بن عبدالعزيز آل سعود بأن يكون يوم السبت المقبل إجازة رسمية في جميع الوزارات والمصالح الحكومية والمدارس والجامعات في كافة أنحاء المملكة بمناسبة عودة خادم الحرمين من رحلته العلاجية الناجحة.


جاء ذلك في برقية لصاحب السمو الملكي النائب الرئيس مجلس الوزراء هذا نصها: صاحب السمو الملكي النائب الثاني لرئيس مجلس الوزراء وزير الداخلية - نسخة لكل وزارة ومصلحة حكومية وعلى كل جهة إبلاغ الجهات التابعة لها أو المرتبطة بها
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، وبعد:
بمناسبة عودة خادم الحرمين الشريفين الملك عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود حفظه الله إلى أرض الوطن بعد رحلة علاج تكللت ولله الحمد بالنجاح ، وابتهاجاً بهذه المناسبة ، نخبركم بأنه تقرر أن يكون يوم السبت 23/3/1432هـ إجازة رسمية في جميع الوزارات والمصالح الحكومية والمدارس والجامعات في كافة أنحاء المملكة ، وقد زودنا جميع الجهات بنسخة من أمرنا هذا لاعتماده ، فأكملوا ما يلزم بموجبه.
سلطان بن عبدالعزيز
نائب خادم الحرمين الشريفين

يوم الأربعاء: ٢٣/٠٢/٢٠١١

يوم السبت الإجازة!!! هوووورررايييي

والحمد لله (^__^)

Tags: | 0 Komens

NAsihat Sheikh Hasan Awajid Hafizahullah

Tuesday, February 22, 2011 | @mirfathirah

Gambar kenangan
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على نبينا الكريم وعلى آله وأصحابه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين...امّـــــــــا بعد

Berkesempatan lagi pada malam ini untuk menghadiri "اللقاء" perjumpaan mingguan bersama dengan Sheikh Hasan Awajid hafizahullah sebagai permulaan minggu yang pertama untuk semester yang kedua...Semoga Allah S.W.T memberkati dan merahmati perjumpaan ilmiah kami insyaallah

Buat permulaan pada musim yang baru, sebelum memulakan talaqqi kitab شرح الأربعين النووية
لشيخ صالح العثيمين رحمه الله تعالى ,beliau telah memberikan muqaddimah sebagai suntikan semangat untuk kami meneruskan perjalanan sebagai طالب العلم (Penuntut Ilmu) dengan beberapa bekalan. Mudah-mudahan bekalan ini adalah untuk semua yang akan membaca dalam post ini daripada terjemahan saya yang lemah ini.Kuliah Dakwah

Pertama kalinya Sheikh Hasan hendak dari kami adalah bermuamalah dengan 'Mau'izotil hasanah' (Teladan yang baik). Sebagai contoh Sekiranya seseorang meninggalkan bilik ini cukup setahun, apakah yang akan berlaku? Pastinya akan berdebu dan bersawang. Begitulah kehidupan kita pada hari ini kita melihat kemungkaran, maksiat, perempuan dan banyak lagi yang akan kamu lihat di Negara kamu dengan mata akhirnya akan bertapak di dalam hati "ران" .Apakah itu "ران"?
"ران" كما قول الله تعالى .انظر إلى سورة المطففين:الاية ١٤) adalah satu titik hitam. Sekarang tangan aku bersih kemudian aku datangkan dengan pen seterusnya meletakkan sebanyak mungkin titik di atas tanganku.Akhirnya kamu akan nampak tangan aku ini menjadi hitam semuanya. Begitulah hati kita apabila melihat satu maksiat akan wujud titik hitam dalam hati, sekiranya tinggal solat solat jemaah akan wujud titik hitam dalam hati, dan sebagainya. Akhirnya hati akan menjadi hitam ditutupi dengan titik-titik dosa yang kita lakukan. Begitulah yang telah diumpamakan oleh Baginda S.A.W. dengan sebiji cawan yang kosong. Bila mana cawan ini ditelangkupkan permukaan yang terbuka ke atas lantai adakah udara dapat masuk ke dalam cawan itu? Sepertimana hati juga, apabila sudah ditutupi dengan titik-titik maksiat tidak akan menerima KEBENARAN dan tidak pula melarang lagi untuk melakukan perkara yang mungkar.

Pada perjumpaan kita pada kali ini pada kamu semua untuk menjadi contoh teladan yang baik. Aku berpesan kepada kamu semua kerana Negara kamu, Malaysia sedang menunggu kamu semua. Adakah mereka menunggu orang yang kaya untuk menasihati mereka? adakah mungkin? ataupun mereka menunggu seorang pemain bola sepak terkenal untuk menasihati mereka ? mungkin? TIDAK mungkin melainkan. Siapakah yang layak untuk mensihati mereka? Tidak lain adalah kamu semua kerana kamualah yang akan membersihkan hati mereka dengan TAUHID yang sebenar.
Kuliah Syariah

Mereka telah berkata pada hari ini. "Kami adalah Islam". Mereka kebanyakan di Malaysia pada hari ini hanya memegang Islam seperti kad sahaja, tidak solat dll...Ini satu masalah besar. Siapakah yang akan menjadi penyebar untuk mereka? KAMUlah yang aku sayangi. Oleh itu aku berharap kamu semua untuk bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu. (Kemudian sheikh minta semua menyebut nama setiap seorang untuk ingat sampai bila-bila)

Sekarang aku panggil seorang dari kamu, Abdullah azzam. Sekiranya aku memberikan kamu satu bilik yang di dalamnya mengandungi barang2 berharga seperti emas. Kemudian aku berkata padanya: "Baiklah Azzam, sekaarang aku beri masa 10 minit @ 30 minit untuk kamu mengumpulkan sebanyak mungkin emas yang ada dalam bilik ini". Adakah dia akan duduk tidur ketika itu? ataupun dia akan berusaha bersungguh-sungguh? sehinggakan dia tidak mahu makan dan rehat untuk mengumpulkan emas tersebut. Begitulah umpamanya seorang penuntut ilmu apabila diletakkan dalam bilik itu kitab-kitab sahih al-bukhari, sahih muslim, Imam as-Syafi'e, Imam Malik dan sebagainya hendaklah kamu mempelajari semua ilmu itu selama 6 tahun. Kumpullah ilmu yang kamu inginkan. Selepas 6 tahun, kamu tidak akan mendengar lagi suara sheikh, tidak lagi berjumpa dengan sheikh untuk menuntut ilmu. Dan sekarang ini kamu berada di bumi barakah Nabi S.A.W. yang diberkati oleh Allah S.W.T dengan mendatangakan ulama-ulama di bumi Madinah ini. Rebutlah peluang ini.

23/02/2011
Jam 0019
Wehdah 9:232
:::...downloading process...:::60%
To be continued...




Tags: | 1 Komens

مظاهرات (DEMONSTRASI)

Monday, February 21, 2011 | @mirfathirah


Akhir-akhir ini berlakunya demonstrasi di bahagian JAzirah Arab dimana kesemuanya majoriti adalah terdiri daripada Muslim...Bermulanya di Tunisia seterusnya merebak ke Mesir dan sekarang telah terjadi ke beberapa buah lagi negara-negara yang berhampiran.

Sepanjang pemerhatian saya sebagai seorang muslim di Negara yang setakat ini setengah aman bersyukur kepadaNya dan mudah-mudahan Allah melindungi Negara saya dengan sentiasa tidak putus untuk memberikan masyarakat MAlaysia samada Islam ataupun bukan Islam serta Pemerintahan Negara Hidayah untuk mendidik kami menjadi Hamba-MU yang taat dan SETIA hanya pada MU.

Untuk 'post' kali ini saya akan bawakan beberapa pandangan Ulama'-ulama' semasa Saudi Arabia dan NEgara lain supaya kita dapat menilai dan memahami pandangan mereka.

PAndangan pertama:

Assalamualaikum

Berkata Abu Ismaaeel Muhammad Fathi: sebentar tadi saya telah berhubung dengan Al-Syaikh Dr. 'Abdul 'Aziz Al-Muthiri,seorang pensyarah di Universiti Al-Malik Sa'ud, Kuliyyah Al-Tarbiyyah, Qism Al-Thaqafah Al-Islamiah, Arab Saudi. Juga beliau adalah graduan B.A Kuliyyah Al-Aqidah wa Mazahib wal-Mu'asarah, Universiti Muhammad Sa'ud ,

Thesis M.A beliau di Universiti Muhammad Sa'ud pula bertajuk المصطلحات السياسية ذات الأصول الفكرية الأجنبية دراسة عقدية (Istilah-istilah Politik yang padanya terdapat Asas-asas Pemikiran Asing, kajian secara teras/konklusif/komprehensif).
saya telah bertanya beliau akan pandangan beliau berkenaan muzaharat yang berlaku di Mesir.

Soalan saya kepada Al-Syaikh:

الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم
وبعد

السلام عليكم‏

شيخنا الكريم / حفظك الله

ما رأيكم في الاحتجاج و المظاهرات في مصر؟ هل يجوز؟‏

أرجو المساعده

بارك الله فيكم

"Alhamdulillah wassola tuwassalam 'ala Saidina Rasulillah SAW, wa ba'd

Assalamu'alaikum,

kepada syaikhana al-karim (guru kami yang mulia) - moga Allah memelihara kamu-

Apakah pandangan kamu semua berkenaan demonstrasi dan tunjuk perasaan (Al-Ihtijaj wal Muzaaharaat) di Mesir? adakah ia di bolehkan dan dibenarkan?

pohon bantuan (iaitu penjelasan)

Moga Allah memberkati anda semua"

----------------

Maka jawab Dr. 'Abdul 'Aziz Al-Muthiri kepada saya:

aalmutiri2 @ ksu.edu.sa
February 19
at 8:37pm

نعم تجوز لأن مصلحة القيام بها ظاهرة وهي م(ن) الوسائل التي لها أحكام الغايات

Benar, ia dibenarkan kerana maslahah untuk ia ditegakkan adalah jelas, dan ia adalah sebahagian/termasuk dari cara-cara yang mempunyai hukum-hukum bagi tujuan-tujuan sebegitu.

Rujukan: al-fikrah.net

Pandangan kedua:

Ahli Hadith Madinah As-Syaikh Abdul Muhsin Al-`Abbad Hafizahullah Tentang Hukum Demonstrasi


وسئل شيخنا عبد المحسن العباد البدر – حفظه الله – أيضاً يوم الثلاثاء 12 ربيع الاول 1432هـ

الموافق 15- 2- 2011 من تاريخ النصارى

سؤال : هذا له سؤال يتعلق عن ما ذكرتموه بالأمس ؛ مسألة المظاهرات ، يقول : هل هذه الفتوى التي ذكرتموها خاصة بالبلاد التي تُحكم بالشريعة الإسلامية كالمملكة العربية السعودية ؛ فإن في بلادنا لا يحكم بالشريعة ولذلك لا نجد طريقاً لأخذ حقوقنا إلا بهذه المظاهرات ؟

جواب الشيخ : لا ، المظاهرات تأتي بالضرر للبلاد التي تحصل فيها المظاهرات . لإن المظاهرات ، قلت إن أقل شيء فيها تضييق الطرق ، وإلحاق الضرر بالناس ، وقد يكون هذه المظاهرات يقابلها مظاهرات أخرى تقابلها ضدها فيحصل الإقتتال ويحصل الفساد وإنما مثل هذه الأمور ، الواجب هو الإبتعاد عنها مطلقا .

وقد كان سُئل شيخنا العلاَّمة عبد المحسن العباد – حفظه الله –

اليوم الاثنين 11 ربيع الاول 1432هـ الموافق 14- 2- 2011

وهذا هو نص السؤال السابق:شيخنا جزاك الله خيراً

أنا من ليبيا وقد حدد الناس يوم الأربعاء أو الخميس للخروج للمظاهرات في الشوارع ؟

فنريد منكم نصيحة وبياناً عن حكم المظاهرات والمسيرات التي يقال عنها سلمية

لعل الله عز وجل أن ينفع بهذه النصيحة وجزاك الله عنا خيراً .

جواب الشيخ : لا أعلم شيئا يدل على مشروعية هذه المظاهرات ، لا نعلم أساساً في الدين يدل على هذه الأشياء،

وإن هذه من الأمور المحدثة ، التي أحدثها الناس والتي استوردوها من أعدائهم من البلاد الغربية والشرقية ، يعني ليس لها أساس في الدين ، ولا نعلم شيئاً يدل على جوازها وعلى مشروعيتها ، لهذا الناس يسلكون المسالك الشرعية التي شرعت لهم ويتركون الأشياء التي ليس لها أساس ويترتب عليها أضرار ، ويترتب عليها مفاسد ويترتب عليها قتل ويترتب عليها تضييق ، لو لم يكن من أضرارها إلا التضييق على الناس في طرقاتهم وفي مسيراتهم لأن ذلك يكون كافياً في بيان سوءها وأنه ليس لأحد أن يقدم على مثل هذه الأشياء .

سؤال : أحسن الله إليكم داعية يقول ويحث الشباب ويقول الخروج على ولاة الامر كان مذهباً للسلف كابن الاشعث والحسين وابن الزبير ومن جاء النهي عنه كالإمام أحمد مثلاً ، إنما رأى المصلحة والمفسدة فقط ؟

جواب الشيخ : والناس يبحثون عن المصالح ويتركون المفاسد ، الناس يُعنون بتحصيل المصالح وترك المفاسد .

سؤال : هل يمكن القول بان المظاهرات والمسيرات تعتبر من الخروج على ولي الأمر ؟

جواب الشيخ : لا شك إنها من وسائل الخروج ، بل هي من الخروج لا شك!!.

Terjemahan:

Ditanya kepada Syaikh kami `Abdul Muhsin Al-`Abbad Al-Badr -Hafizahullah- juga pada hari selasa 12 Rabi`ul Awwal 1432 Hijriyyah bersamaan 15 Februari 2011 Masihi.

SOALAN :

Soalan ini padanya ada kaitan dengan apa yang engkau sebutkannya semalam, iaitulah masalah Demonstrasi, adakah fatwa ini yang telah engkau sebutkan hanya khusus untuk negara yang berhukum dengan Syari`ah Islamiyyah seperti Arab Saudi, kerana di negara kami tidak berhukum dengan Syari`ah oleh sebab itu kami tidak mendapati jalan untuk menuntut hak-hak kami melainkan dengan cara demonstrasi ini?

JAWAPAN:

Tidak, Demonstrasi akan membawa kemudaratan kepada negara yang berlaku padanya demonstrasi tersebut, kerana demonstrasi, aku katakan paling kurang( mudaratnya) ia akan menyempitkan jalan-jalan, dan memberikan mudarat kepada manusia, bahkan demonstrasi ianya berpotensi membawa kepada demostrasi yang lain yang melawan pula demonstrasi tersebut maka akan berlakulah pertempuran, dan berlakulah kerosakan, dan sesungguhnya perkara seumpama ini maka YANG WAJIB (DILAKUKAN) ADALAH MENJAUHINYA SAMA SEKALI.

Sebelum itu telah Ditanya kepada Syaikh kami `Abdul Muhsin Al-`Abbad Al-Badr -Hafizahullah- juga pada hari Isnin 11 Rabi`ul Awwal 1432 Hijriyyah bersamaan 14 Februari 2011 Masihi.

SOALAN:

Syaikh kami Moga -Allah membalasmu dengan kebaikan- Aku dari Libya, dan sesungguhnya orang ramai telah menetapkan pada hari rabu dan khamis untuk keluar berdemonstrasi di jalan-jalan, maka kami memohon daripada engkau nasihat dan penjelasan tentang hukum DEMONSTRASI dan tunjuk perasaan yang dikatakan ianya AMAN. Moga Allah memberi manfaat dengan Nasihat ini, Moga Allah membalas kebaikanmu terhadap kami.

JAWAPAN

Aku tidak mengetahui sesuatu pun yang menjadi dalil atas pensyari`atan Demonstrasi ini, kami tidak mengetahui asas dalam agama yang menunjukkan kepada perkara ini, dan sesungguhnya perkara ini adalah daripada perkara-perkara Muhdatsah( bid`ah), yang dilakukan oleh manusia dan juga yang diimport daripada musuh-musuh mereka daripada Negara Barat dan Timur, maksudnya tiada padanya asas dalam agama, dan kami tidak mengetahui sesuatu pun yang menunjukkan atas bolehnya demonstrasi dan pensyari`atannya, oleh sebab ini manusia wajib mengikuti jalan yang disyari`atkan yang telah disyari`atkan kepada mereka, dan wajib mereka meninggalkan perkara-perkara yang tidak ada padanya asas dan membawa kepada kemudaratan, membawa kerosakan, pembunuhan, kesempitan, Kalaulah kemudaratannya(demostrasi) ini terhad kepada menyempitkan orang ramai di jalan-jalan dan perjalanan mereka sahaja pun sudah cukup menjelaskan keburukannya dan sesungguhnya tidak boleh bagi seseorang melakukan seperti perkara ini.

SOALAN

Moga Allah memberi kebaikan kepadamu, ada seorang pendakwah berkata dan MENGGALAKKAN para pemuda dan berkata keluar( memberontak) kepada pemerintah adalah merupakan salah satu Mazhab Salaf seperti Ibn Al-`Asy`aath*, dan Al-Hussain, dan Ibn Zubair dan apa yang datang berupa larangan dari Imam Ahmad hanya berdasarkan Maslahah(kebaikan) dan Mafasid(kerosakan)?

JAWAPAN :

Dan sememangnya manusia mencari Maslahah(kebaikan) dan meninggalkan Mafasid(keburukan dan kerosakan), dan manusia sangat-sangat menitik beratkan untuk mendapat kebaikan dan meninggalkan kerosakan.

SOALAN:

Adakah boleh dikatakan bahawasanya DEMONSTRASI dan Tunjuk perasaan dikira sebagai Keluar( memberontak) kepada pemerintah?

JAWAPAN:

Tidak syak lagi, sesungguhnya ianya daripada wasilah-wasilah keluar(memberontak) bahkan ianya merupakan daripada keluar (memberontak) tanpa syak.

* Beliau ialah panglima perang di zaman Abdul Malik Marwan yang keluar memberontak kepada Al-Hajjaj bin Yusuf At-Thaqafi pada zaman Tabi`in lalu beliau kalah teruk dalam pertempuran lalu melarikan diri untuk berlindung di bawah kerajaan Kafir lalu mati membunuh diri sebagai tawanan. [ Rujuk Al-Bidayah Wan Nihayah Ibn Kathir]

Diterjemahkan oleh: Abu Ayyub Al-Madani Al-Athari

Universiti Islam Madinah An-Nabawiyyah

17 Rabi`ul Awwal 1432 Hijriyyah

Rujukan : Facebook.com


Pandangan ketiga:

Dr. Yusof al-Qaradhawi

(KEnapa saya tidak 'paste'? kerana Beliau sekarang memang menjadi tempat rujukan pada hari ini. Pasti ramai yang telah membacanya insyallah)


Cukuplah dahulu untuk kali ini yang sempat saya copy n paste...semoga anda dapat menilai sendiri yer. Saya bukanlah yang hebat untuk buat statement pape, tapi sebagai seorang "طالب العلم" perlulah mengetahui pandangan semua para alim ulama' supaya akan datang saya dapat menerima tempias mereka insyallah...



Tags: | 0 Komens

MAHDAS [[Maktabah Darus Salam]]: LEMBARAN BARU!!

Thursday, February 17, 2011 | @mirfathirah

MAHDAS [[Maktabah Darus Salam]]: LEMBARAN BARU!!

Tags: | 0 Komens

LEMBARAN BARU!!

| @mirfathirah

Assalamualaikum wbrt...Bismillah wa 'ala Rasulillah
SElamat wahai diriku setelah sekian lama ,enyepi dan mem'block' blog sendiri sekadar ingin merasai perbezaan sekiranya hidup tanpa menulis @ menyampaikan sepanjang kehidupan harian sememangnya akan memberi kesan yang maksima...satu kerugian

Pada hari ini aku membuka kembali blog ini utk meneruskan kehidupan utk dikongsi bersama supaya aku dapat merasakan diriku dekat dengan masyarakat walaupun jauh di perantauan (sebenarnya aku menulis ni just nak improve my typing je supaya lebih laju)hehe...walau ape pun bersyukur sgt kpdNya menggerakkan hati aku utk terus berbakti pada MAHDAS...dan menambah kitab2 pengajian Islam ...hajatku untuk membuka sebuah maktabah dalam rumahku dah sekarang semakin hampir dalam realitiku...Mudah-mudahan Allah permudahkan urusanku dan memurahkan rezekiNya utk hambaNya yang kerdil ini

Wallahua'lam

Tags: | 0 Komens

Try us on Wibiya!