Quick Notice

Hak cipta tidak terpelihara. Anda layak untuk meng'copy' dan meng'comment' sebarang 'post' kami. Powered by Blogger.

IMTIHAN PERTAMA

Monday, January 18, 2010 | @mirfathirah



Peperiksaan semakin hampir
Cuti yang berbaki semakin mencemburui
Usaha semakin dilipatkan
Semoga DipermudahkanNya untukku tempuhi

Selamat menduduki peperiksaan buat semua pelajar Universiti Islam Madinah sesi 2010 dan bagi ana peperiksaan yang pertama yang bakal tiba di bumi Nabi Muhammad S.A.W. selepas disusuli dengan beberapa Ujian pertengahan sem (tpi buat dekat last2) .Alhamdulillah semua yang ana tempuhi dipermudahkanNya.
Bukanlah peperiksaan ini suatu yang susah tetapi yang menjadi susahnya adalah bagaimana untuk mengamalkan ilmu yang ada agar tidak terbatas sekadar ketika di musim peperiksaan. Senang untuk kita menghafal macam-macam matan, al-Quran dan sekutu dengannya untuk peperiksaan tetapi kesan jangka masa panjang tugas kita untuk menyampaikan apa yang ada dalam ilmu di hati kita.
Kita boleh berusaha sehingga mencapai pangkat mumtaz(pangkat tertinggi dan mulia di sisi manusia) tetapi belum tentu mumtaz kita mampu sampai kepada masyarakat dengan cara yang sbebenarnya? . Justeru Berperiksalah kita semua IKHLAS kerana Allah S.W.T bukan kerana untuk mendapat mumtaz dan bermumtazlah dalam amal dalam kehidupan seharian

Ana nak tekankan di sini bahawa ilmu dan amal suatu yang amat berbeza. Tidak dapat tidak kita perlu kepada kedua-duanya dalam situasi @ suasana kita sekarang iaitu menuntut ilmu. Sebagaimana kata-kata : " Ilmu tanpa amal ibarat pokok@ pohon yang tidak berbuah". Kita sebagai manusia dapat menilai disekeliling kita, pokok yang tidak dapat menghasilkan buah yang sepatutnya merupakan suatu yang tiada berguna dan berguna hanya untuk dirinya sahaja. Samalah seperti kita sekiranya belajar bagai nak 'rak' @ bermati-mati(tk sampai kot) hanya untuk peperiksaan kemudian tiba semester baru dilupakan ilmu yang sebelumnya.

Mudah-mudahan perkongsian yang sedikit ini memberikan kita kekuatan dalam menuntut ilmu dan dapat menempuh peperiksaan yang bakal tiba berbaki 4 hari lagi. Wallahua'lam

Menulis kerana Allah...
Bittaufik Wannajah fil Imtihan!!!

Tags: | 0 Komens

0 Komens:

Try us on Wibiya!